Dödsorsak?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

309
38
reptilicus_:
Tyvärr så hittade jag min unga kameleont död i terrariet idag... (Jacksonkameleont)

Jag märkte i förrgår att han höll till nere i den vänstra delen - i en växt, men han såg lika pigg ut som vanligt tyckte jag då.
Men igår såg jag den inte på hela dagen, så jag trodde bara att han höll till i nedre bottnen och inget annat. Men idag fann jag den tyvärr som sagt död...

Jag vet att sjukdomsfall kan komma väldigt fort och osynligt när det gäller kameleonter, men det skulle vara intressant att veta vad dödsfallet kan ha berott på?

Jag sprejade terrariet minst 3 gånger varje dag med vatten samt hade en djupare skål med vatten med nät över som skyddade emot dimmern som jag hade där i.
Det bildades kondens och vattendroppar på det nätet - som han brukade lapa i sig ibland, men jag brukade alltid fylla på det med nytt vatten, han hade haft det så i minst 5 månader innan detta hände, så jag skulle finna det konstigt om han insjuknat pga det...

Men det finns nog mycket att spekulera i vad orsaken var, men om någon mer kunnig kan komma med lite info om vad som kunnat drabba den på så kort tid så vore det hjälpsamt

293
354
Dynamitella:
Hur såg kroppen ut? Tänker om foggern kanske varit defekt och strömförande? De är ju lite opålitliga.

309
38
reptilicus_:
Eftersom vattnen ständigt var ca 5-6 cm ifrån själva skyddsnätet (& foggern ca 3 cm under vattenytan) så finner jag det inte särkilt troligt, även då kroppen befanns sig en bit ifrån vatten-"skålen".
Kroppen såg en aning upptorkad ut då jag fann den 

2052
780
psyjoh:
Såg den uttorkad ut redan så kanske det var för varmt?
Alternativet att den legat död nån dag...
Eller uttorkning. 

Bara gissningar men låter som det på beskrivningen. 

309
38
reptilicus_:
Jag tror den tyvärr hade legat död i minst 20-24 h, men för varmt var det aldrig

417
249
KANDARBA:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5433

psyjoh skrev:
...

Här hittar du info om värme från lampa etc. Det har talats rikligt för några dagar sedan angående denna kamelonten. 

Det vart allt för mig 
// Anton

309
38
reptilicus_:
Men lampan berodde det med stor sannolikhet inte på då den hade haft den i några månader utan problem

1253
476
leedragon:

reptilicus_ skrev:
Men lampan berodde det med stor sannolikhet inte på då den hade haft den i några månader utan problem

hade du en skålmed vatten inne i terrariet kan det ha orsakad munrötta. det är omöjligt att gissa sig fram utan detaljerad inofrmation om temp. inredningen, gutloadning, tillskottanvändning. bilder å djuren på terrariet etc.

1159
626
Temla:
leedragon skrev:

hade du en skålmed vatten inne i terrariet kan det ha orsakad munrötta. det är omöjligt att gissa sig fram utan detaljerad inofrmation om temp. inredningen, gutloadning, tillskottanvändning. bilder å djuren på terrariet etc.

Varför skulle en vattenskål orsaka munröta? Har aldrig hört det förr. Är det för att vattnet kan innehålla bakterier eller någon annan orsak?

1253
476
leedragon:

Temla skrev:

Varför skulle en vattenskål orsaka munröta? Har aldrig hört det förr. Är det för att vattnet kan innehålla bakterier eller någon annan orsak?

kameleonter särskilt begarter är känsliga mot bakteriangrepp, vattensamlingar är det perfekta platsen för de att bosätta sig. rinnande vatten som vattenfall stimulerar de att skita just på dem.

jacksonii och andra trioceros och bradypodoum är benägna till temporal gland infektioner och det gör att de är känsliga till sånt där.

stillastående vatten ( och vattenfall) är en av de saker som man bör lära sig att undvika från början och bör finnas på alla sköttelseråd när man först lär sig om kameleonter tillsammans med att de behöver uvb att man ska vara väldig sparsamt med 3d att terrarium bör ha en helnäts tak och frontventilation, och gutloadning.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild