andreas177 skrev:
aa en kung kobra ,, har ju vart i Thailand och volentärat på en snakefarm så har hanterat Kungs Kobror dag in dag ut i 1 års tid
och ja jag menar Bothrops insularis min kusins kompis har 2 st honor och vill bli av med den ena,, men sa att jag inte har hanterat en sån förut ,, men fick då svar att jag kan komma till han i 6 olika omgångar för lära mig hantera den,, för de va kravet att jag skulle få köpa den
men han vill ha 25.000 kr för henne är de ens ett rimligt pris?
men självklart om folk här tycker att det vore en dum/idiotisk ide att köpa en Bothrops insularis
när man aldrig ens sätt en sådan orm tidigare , Pga vissa anledningar så kommer jag självklart kolla upp de noggare för vem som hälst kan äga en orm men alla kan inte ta hand om dom,, och jag vill ju självklart ha en orm jag kan ta hand om
de som man säger om barn alla kan bli pappor/mammor , men alla blir inte bra föräldrar för de
GLHF att få tag i B. insularis i hobbyn. De går inte för under 300k stycket heller vad jag hört, Instituto Butantan är enda som för avel på dem som säljer de och priserna därifrån är inte ens uttalade då de inte säljer dessa till vem som helst.
Bothrops ssp. kan vara riktigt trevliga men hur stressad du är och stissigt du hanterar smittar av väldigt mycket på dessa.
Gör du snabba rörelser och dylikt så kan du räkna med att du får ett par mothugg och i värsta fall få vittna de utfall de är kapabla till.
Vissa tycker att elapider är svårt i överlag, jag bollar hellre med O. s. canni, valfri Naja ssp., valfri Dendroaspis ssp., O. hannah än valfri Bothrops ssp. när de är på fel sida eller du inte riktigt kan vara i det lugna stadie som krävs för att få dessa att också vara lugna.