Tror min vattenagam behöver hjälp..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

23
8
SofiaD:
Jag har en vattenagam på snart ett år som är minstillbaka av mina 3. Jag är ganska säker på att det är en hona som alltid är blyg men med mycket energi.
Nu dom senaste dagarna har jag uppmärksammat små skakningar då och då, jag känner direkt att det är kalkbrist. För ca en månad sen byte jag UV lampa på taket. En stor 90 cm som ligger. Jag har alltid kalkat maten rikligt och multivitamin då och då i blandningen. Men jag känner att jag måste öka dosen...vad ska jag börja med?
Har även i vattenprover men hon badar inte lika mycket som de andra.

412
420
Hadara:
Vad är det för uv rör du har? Om det är exo terras så avger de väldigt lite uv och det kan vara en förklaring.

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Exoterra är dåliga på lampor, då deras värmelamor blir för varma så att vissa djur dör av detta och som hadara sa så avger dom för lite UV-ljus om det handlar om UV-lampor, men om det inte är en exoterra-lampa så vet jag inte vad som är anledninen

2052
780
psyjoh:
Har du glas mellan lampan och ödlan?
Uv strålning går inte genom göas så bra, du sa att den låg ovanpå. 

23
8
SofiaD:
Hadara skrev:
Vad är det för uv rör du har? Om det är exo terras så avger de väldigt lite uv och det kan vara en förklaring.

Det är exo- terra, alltid trott de var bra? Var köper jag bättre?

23
8
SofiaD:
psyjoh skrev:
Har du glas mellan lampan och ödlan?
Uv strålning går inte genom göas så bra, du sa att den låg ovanpå. 

Nej självklart inte. Har en slags metall med massa hål i..

417
249
KANDARBA:
Min favorit är:
Solar Raptor
Har använt mig av deras under en längre tid och mäter man uv efter ett halvår så ger den ifrån sig lysande resultat fortfarande. Mäter du exo terrars så får du inte lika bra resultat. plsu deras kompakt lysrörs lampor blir svarta i rören efter nån vecka bara. Tänk på det när du tittar på den. 
Men men det är upp till var och en vad man vill köpa. 

Ska du satsa lite pengar på ljuset så köp HID lampr då du sänker watten betydligt. men priset skiljer ju sig en aning. 
SolarRaptor Mercery 100W ska vara likvärdig med SolarRaptor HID 35W 
Dessa ger ifrån sig lika bra värme. 

2052
780
psyjoh:
Jag var inte nöjd med ljuset på mina solarraptor mv lampor. Tyckte då att exoterras solarglo hade bättre ljus. Den nya modellen ska tydligen ge ifrån sig bättre värde på uv strålningen oxå. 
Det bästa är så klart en HID lampa i kombination med en vanlig värmelampa. 

417
249
KANDARBA:
Men solarglo har inget vidare bra uv efter ett par månader. 

2052
780
psyjoh:
KANDARBA skrev:
Men solarglo har inget vidare bra uv efter ett par månader. 

Hörde från barkskog att den nya modellen ska ha bättre värde än den gamla då han gjort mätningar. Den äldre exoterra är ju kända för att ha ojämn och för dålig strålning. Tror de uppmärksammat detta och försökt förbättra sina lampor. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild