De vanliga terrarierna med reglar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

51
36
GL8936:
Ska bygga nya terrarium och greja runt i både terrariebyggaren här och terrabygg.
Då det blir stora terrarium 2,5x1x1 m så tänkte jag köra med reglar.

Dock skulle någon gärna få förklara logiken bakom skisserna som dyker upp både här i terrariebyggaren och i terrabygg.
Enligt skissen fästes taket på sidan av sidoskivorna.
Då hamnar ju all vikt på skruvarna?
Är det inte mer stabilt att köra taket direkt ovanpå sidorna?

143
154
TerraBygg:
Tanken med detta, iallafall när det gäller TerraBygg, är att man slipper reglarna på insidan. Ska du ha ett torrt terrarie spelar det inte någon roll men om det ska vara lite fukt och du bygger i formplywood så slipper du ge dig på att försöka fuktskydda reglarna.

När det gäller stabiliteten så tror jag inte att det spelar ngn roll, med reglar fäster du ju dem runt om sen får du ju ca 5-6 cm "stöd" i sidled med reglarna som borde stadga upp en del.

741
681
Binks:
Vet faktiskt inte vilken längd man kan köra upp till i formplyfa utan att det sviktar med eller utan någonting ovanpå?
Vet inte heller om det räcker med en "ram" innuti eller om man lär ha stödja upp i mitten med något eller om man stödjer upp med en regel i fronten och mot baksidan?
Eller kanske det t.o.m går att bara dra fast några reglar i "taket" för att göra de mer styvt?

164
35
anders890:
GL8936 skrev:
Ska bygga nya terrarium och greja runt i både terrariebyggaren här och terrabygg.
Då det blir stora terrarium 2,5x1x1 m så tänkte jag köra med reglar.

Dock skulle någon gärna få förklara logiken bakom skisserna som dyker upp både här i terrariebyggaren och i terrabygg.
Enligt skissen fästes taket på sidan av sidoskivorna.
Då hamnar ju all vikt på skruvarna?
Är det inte mer stabilt att köra taket direkt ovanpå sidorna?

Jag byggde mitt regnskogsterrarium med invändiga botten och tak-reglar, (45mm) jag fuktspärrade/lackade reglarna ordentligt innan jag monterade på skivor (formplywood). Jag är väldigt nöjd med slutresultatet och terrariet har varit igång i flera månader. Den enda nackdelen är väl egentligen att den bakre tak-regeln är synlig, men det löser man enkelt med lite växter och dyl. Botten reglarna är ju dolda i bottenmaterialet.

953
1840
peter54:
GL8936
Jag har inte sett de ritningar du hänvisar till där taket ligger "på sidan av sidoskivorna" och måste säga att jag inte riktigt förstår varför man skulle göra så. För mig är det alltid självklart att bygga stadigt, vilket alltid innebär någon form av lister eller reglar i alla vinklar, jag skruvar aldrig in i skivornas kanter. I större terrarium lägger jag bärande reglar att lägga taket på och jag använder samma princip som när man reglar upp för tak eller golv i vanliga byggnader - max 60 cm mellan de bärande konstruktionsdelarna.

När man bygger terrarier i de mått du anger, behöver man ha reglar i minst 45 x 45 mm, men i mindre konstruktioner räcker det med kvartsregel, alltså en 45 x 45 sågad mellan hörnen så att man får två halvor, det finns sådan att köpa färdig. Det blir dessutom snyggare hörn med sådana.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild