Mata skäggis?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
2
alessiahagg:
Hej!
Min skäggis är 10 månader gammal. Han äter kackerlackor en gång om dagen. På de flesta sidor jag läser står det att man bara ska mata skäggagamer 2-3 gånger i veckan när de blir "vuxna". Men när är de vuxna? Ska jag fortsätta mata honom varje dag tills jag märker att han inte är like hungrig längre och sen trampa ner med maten? Eller när ska jag börja ge honom mat 2-3 gånger i veckan? (Han äter sallad varje dag också).
Tack:)

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

När det gäller hur ofta en individ ska ha mat är det omöjligt att svara på det då alla är just individer :) Jag brukar alltid gå efter utseendet på djuret ifråga när jag bestämmer hur ofta och hur mycket mat just den individen bör äta, sen om det är några eller flera dagar varje vecka spelar för mig ingen roll sålänge djuret har bra hull och ser frisk ut men samtidigt är det ytterst viktigt att inte övermata en reptil då detta ofta framkallar negativa bieffekter, som fetma på allt levande. Det är enklare att mata en reptil för mycket än för lite faktiskt. 

Om dina ödlor äter bra när dom blir erbjudna mat samt ser fina ut i kroppen så gör du antagligen helt rätt med matningen :) 

Dom skäggagamer jag har haft har självmant dragit ner på insekterna med åldern även om dom alla har ätit någon insekt minst 5 dagar i veckan. Men jag tycker absolut man kan erbjuda sin skäggagam mat 5-6 dagar i veckan sålänge det är bra mat för arten! :) 

Jag skulle räkna dom som vuxna när dom blir könsmogna. Det har ju mer med fodertillgång att göra än med ålder. 

40
2
alessiahagg:
Tack!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild