Armatur, fuktigt terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

497
213
David:
Det finns ju denna typ av t5 armatur på biltema 
www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-2000024204/
Men den är ip20. 
Nån som känner till nåt liknande fast som har ip44 eller ip65. 
Vill inte ha för stora klumpiga armaturer. Inte heller belysning son alstrar för mycket värme då det kan bli problem i mindre terrarier varma sommardagar.

Finns ju solar raptor men tycker de är lite för dyra.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/solar-raptor-lightbar-t5-24-w.html

Nån som har tips?

Ska sitta inne i träterrarier med ca mått 200x60x60 till grön trädpyton. 

93
72
RainbowVess:
David skrev:
Det finns ju denna typ av t5 armatur på biltema 
www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-2000024204/
Men den är ip20. 
Nån som känner till nåt liknande fast som har ip44 eller ip65. 
Vill inte ha för stora klumpiga armaturer. Inte heller belysning son alstrar för mycket värme då det kan bli problem i mindre terrarier varma sommardagar.

Finns ju solar raptor men tycker de är lite för dyra.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/solar-raptor-lightbar-t5-24-w.html

Nån som har tips?

Ska sitta inne i träterrarier med ca mått 200x60x60 till grön trädpyton. 

Det finns IP65 klassade lysrörsarmaturer på biltema, jula etc. T8. finns i storlekarna 65cm och 95 cm (yttermått) , och även andra storlekar finns men inget mindre tror jag.

www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-D-Markt-IP65-2000021567/

Ser att du länkat en mindre lampa men har varit och kollat på dem och dom ger inte speciellt fint ljus ifrån sig, skulle tro att dem är för små om du inte har fler :)

497
213
David:
RainbowVess skrev:

Det finns IP65 klassade lysrörsarmaturer på biltema, jula etc. T8. finns i storlekarna 65cm och 95 cm (yttermått) , och även andra storlekar finns men inget mindre tror jag.

www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-D-Markt-IP65-2000021567/

Ser att du länkat en mindre lampa men har varit och kollat på dem och dom ger inte speciellt fint ljus :)

Jo det finns dem på biltema men tycker de är så stora o klumpiga, hade också gärna haft t5.

93
72
RainbowVess:
David skrev:

Jo det finns dem på biltema men tycker de är så stora o klumpiga, hade också gärna haft t5.

Ok då förstår jag :) De mindre är iallafall lätta att gömma, dom är mindre än en regel i bredd så de göms lätt på insidan om du tänkt använda dem.

497
213
David:
RainbowVess skrev:

Ok då förstår jag :) De mindre är iallafall lätta att gömma, dom är mindre än en regel i bredd så de göms lätt på insidan om du tänkt använda dem.

Ok, kanske inte är så stora som jag föreställer mig när jag ser de på bild.

93
72
RainbowVess:
David skrev:

Ok, kanske inte är så stora som jag föreställer mig när jag ser de på bild.

Jag menar alltså de mindre som du länkat, inte av de jag länkat :)

497
213
David:
RainbowVess skrev:

Jag menar alltså de mindre som du länkat, inte av de jag länkat :)

Ok, då fattar jag.
Om nån annan har tips på belysning så skriv gärna.

66
49
Thor:
Biltema har T5 också, ska du har en med högre IP-klass så blir dom gärna lite klumpiga..
www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-IP65-D-Markt-2000032662/

497
213
David:
Thor skrev:
Biltema har T5 också, ska du har en med högre IP-klass så blir dom gärna lite klumpiga..
www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-IP65-D-Markt-2000032662/

Jo det är väl så. Men det är väl inte att  rekommendera ip20 i fuktigare miljö? 

93
72
RainbowVess:
Här har du allt du behöver veta om IP-klassning: www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/aterforsaljare/Ovriga-markningar/IP-klassificering/Kapslingsklasser/ :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild