Yemen mycket på marken?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

134
111
Potato:
Hej! jag har en Yemenkameleont som är ca 10mån, efter jag bytte underlag till henne till torv blandat med mossa så är hon ofta nere på marken och gräver, speciellt i hörnen. Vad kan detta bero på? har aldrig varit med om detta beteende innan hos yemen.
jag har rätt fuktighet och värme till henne. 

Har även 2 andra äldre yemen som har samma bottensubstrat men som aldrig är nere på marken.

Onödiga kommentarer undanbedes, och jag är här och söker tips/råd på mitt problem.

Administratör
Medlem i SHF
273
292
SvitjodsReptiler:
Hon kanske ska lägga ägg? 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_calyptratus

Medlem i SkHF
370
440
AlexGustavsson:
Som det låter på ditt inlägg så är det en hona? Om så är fallet så vill hon lägga ägg! De kan då och då lägga obefruktade ägg, precis som fåglar gör och då gräver hon sig ner en bit i substratet, lägger äggen och täcker över dem! Det är viktigt att du har ordentligt djup på substratet, åtminstonde några dm! Om hon inte får chansen att lägga dem kan hon bli ägg-bunden vilket kan vara dödligt! Om du inte vill ha så djupt substrat i hela terrariet gåt det jättebra att ställa in en box med fuktig torv i! Vilket substrat hade du innan? 

134
111
Potato:
AlexGustavsson skrev:
Som det låter på ditt inlägg så är det en hona? Om så är fallet så vill hon lägga ägg! De kan då och då lägga obefruktade ägg, precis som fåglar gör och då gräver hon sig ner en bit i substratet, lägger äggen och täcker över dem! Det är viktigt att du har ordentligt djup på substratet, åtminstonde några dm! Om hon inte får chansen att lägga dem kan hon bli ägg-bunden vilket kan vara dödligt! Om du inte vill ha så djupt substrat i hela terrariet gåt det jättebra att ställa in en box med fuktig torv i! Vilket substrat hade du innan? 

innan hade jag bara torv, och nu är det djupt, säkert 10-12cm eller så. okej fattade inte att dom också kunde lägga obefruktade ägg :p och ja köpt som hona! :) glömde skriva det innan.

Medlem i SkHF
370
440
AlexGustavsson:
Potato skrev:

innan hade jag bara torv, och nu är det djupt, säkert 10-12cm eller så. okej fattade inte att dom också kunde lägga obefruktade ägg :p och ja köpt som hona! :) glömde skriva det innan.

Att honor hos Yemen blir ägg-bundna verar vara ett rätt vanligt problem då många inte inser faran med det och ger dem för grunt substrat! Jag skulle åtminstonde dubbla djupet för att vara på säkra sidan! 

134
111
Potato:
AlexGustavsson skrev:

Att honor hos Yemen blir ägg-bundna verar vara ett rätt vanligt problem då många inte inser faran med det och ger dem för grunt substrat! Jag skulle åtminstonde dubbla djupet för att vara på säkra sidan! 

Hon går i ett 45.45.60 terrarium exoterras, det är alltså 12cm på höjden som är fyllt och det går inte att fylla mer, då ramlar det ut när jag öppnar dörrarna. hon verkar gräva en heldel nu så jag låter henne vara och se. 

2052
780
psyjoh:
Det är äggläggning på g :)

Medlem i SkHF
370
440
AlexGustavsson:
Potato skrev:

Hon går i ett 45.45.60 terrarium exoterras, det är alltså 12cm på höjden som är fyllt och det går inte att fylla mer, då ramlar det ut när jag öppnar dörrarna. hon verkar gräva en heldel nu så jag låter henne vara och se. 

Då får du sätta in en låda med större djup i så ökar du substratsdjupet på en plats så hon kan komma ner ordentligt! 

134
111
Potato:
AlexGustavsson skrev:

Då får du sätta in en låda med större djup i så ökar du substratsdjupet på en plats så hon kan komma ner ordentligt! 

Då fixar jag det :)

1159
627
Temla:
Håller med ovanstående inlägg.

Plus.. tycker terrariet är alldeles för litet till en Jemen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild