Kungspytonpar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

24
12
Gudisen:
Hej, jag tar över en arbetskollegas två pytonormar.
Hanen är på 3 år, uppvuxen med många ormar i samma terrarium. Arbetskollegan har haft honom i lite över 2 år.
Honan på 1,5 år. Arbetskollegan har haft henne i samma terrarium som hanen sedan hon var 2 månader gammal.
Har läst här i forumet att det inte är ovanligt att ormar äter varandra. Är man fortfarande i risk fast dom har levt hela sitt liv ihop med andra ormar?

Ps: Nybörjare på ormar, har haft ödla för länge sedan i kortare tid.

Mvh Martin

953
1840
peter54:
Bara en liten kommentar på det du skriver: Det är inte i första hand risken för att ormar ska äta upp varandra som man bör hålla dem separat, utan helt enkelt för att de är totalsolitära djur som inte interagerar med andra levande varelser annat än under parning.

63
135
Ghost:
Gudisen skrev:
Hej, jag tar över en arbetskollegas två pytonormar.
Hanen är på 3 år, uppvuxen med många ormar i samma terrarium. Arbetskollegan har haft honom i lite över 2 år.
Honan på 1,5 år. Arbetskollegan har haft henne i samma terrarium som hanen sedan hon var 2 månader gammal.
Har läst här i forumet att det inte är ovanligt att ormar äter varandra. Är man fortfarande i risk fast dom har levt hela sitt liv ihop med andra ormar?

Ps: Nybörjare på ormar, har haft ödla för länge sedan i kortare tid.

Mvh Martin

Tror du kan va lugn! Jag hade 4 st (2 hanar, 2 honor) i samma terrarium som är 150x70x50 cm under en period utan problem. De låg oftast ihop i en hög allihopa.

375
251
Doxster:
Ghost skrev:

Tror du kan va lugn! Jag hade 4 st (2 hanar, 2 honor) i samma terrarium som är 150x70x50 cm under en period utan problem. De låg oftast ihop i en hög allihopa.

"Låg oftas i en hög", det du beskriver är dominansbeteende. Den eller dom som blev dominerade hade mest troligt inte en helfestlig tillvaro.

63
135
Ghost:
Doxster skrev:

"Låg oftas i en hög", det du beskriver är dominansbeteende. Den eller dom som blev dominerade hade mest troligt inte en helfestlig tillvaro.

Ja för du va väl hit och tittade HUR de låg antar jag eftersom du kommer med ett sånt fint expertutlåtande. Det är skillnad att ligga i hög PÅ varann och i en hög BREDVID varann. De åt, sket, ömsade som de skulle och låg inte ihop hela tiden.
Tack för mig!

63
135
Ghost:
Trodde tråden gick ut på att hjälpa en nybörjare, inte döma erfarna ormägare...vilket tyvärr är ett vanligt beteende här på TD.

24
12
Gudisen:
Ghost skrev:

Tack för svar alla. 

Har lite mer frågor.

1.Hur stora råttor på ett ungefär kan en Kungspyton äta 150-200g eller större? Dom här ormarna vägrar äta dött :/

2.Jag har råttburen under terrariet som står på bord, råttburen är på golvet. Kan det gå eller är det för nära ? Det är väl cirka 20 cm mellan Råttburens topp och terrariets bott. Hög råttbur L1000H850B540

3. Vad rekommenderar ni som underlag (mark) i terrariet. Det är sand nu då arbetskollegan hade det.

4. Om jag sätter terrariet på timer (bara belysningen) självklart inte värmemattorna är det något man ska tänka på eller anpassar sig ormarna efter satta tiden ? Jag jobbar ju ständig kväll så jag hade tänkt 10:00 till 02:00

Ska åka till en reptilbutik imorgon och köpa 2 grottor då ormarna har växt ur den arbetskollegan har. Är det något mer som är riktigt bra att ha i terrariet eller i hemmet.

154
87
MaryJanee:
Storleken på mat beror helt på ormens storlek! 

Sanden skulle jag byta ut snabbt som satan mot tex bark eller spån

Belysningen är mest där för att ge djuren en naturlig dygnsrytm, men 12/12 är ganska standard :P

63
135
Ghost:
Gudisen skrev:

Tack för svar alla. 

Har lite mer frågor.

1.Hur stora råttor på ett ungefär kan en Kungspyton äta 150-200g eller större? Dom här ormarna vägrar äta dött :/

2.Jag har råttburen under terrariet som står på bord, råttburen är på golvet. Kan det gå eller är det för nära ? Det är väl cirka 20 cm mellan Råttburens topp och terrariets bott. Hög råttbur L1000H850B540

3. Vad rekommenderar ni som underlag (mark) i terrariet. Det är sand nu då arbetskollegan hade det.

4. Om jag sätter terrariet på timer (bara belysningen) självklart inte värmemattorna är det något man ska tänka på eller anpassar sig ormarna efter satta tiden ? Jag jobbar ju ständig kväll så jag hade tänkt 10:00 till 02:00

Ska åka till en reptilbutik imorgon och köpa 2 grottor då ormarna har växt ur den arbetskollegan har. Är det något mer som är riktigt bra att ha i terrariet eller i hemmet.

Jag säger inte att det är rätt eller fel, men jag skulle förvara råttorna lite längre ifrån så ormarna inte känner doften av mat. Varför? Jo, för ska du in med händerna i terrariet kan de tro att det är dags att äta och hugger efter din hand. När du matar med levande, se till så ormen dödar råttan innan du går därifrån. Det finns en risk annars att råttan käkar på ormen och det är inte kul för varken dig eller ormen. 
Det händer att ormar inte käkar ibland, men det är inget att oroa sig för. Min första kungspyton hade en period då den inte åt på 9 månader, sen kom den igång igen. 

Lycka till med ormarna! Bara du frågar om det är nåt du undrar över.

375
251
Doxster:
Ghost skrev:

Ja för du va väl hit och tittade HUR de låg antar jag eftersom du kommer med ett sånt fint expertutlåtande. Det är skillnad att ligga i hög PÅ varann och i en hög BREDVID varann. De åt, sket, ömsade som de skulle och låg inte ihop hela tiden.
Tack för mig!

En hög är en hög, bredvid är bredvid. Om du uttrycker dig på ett visst vis så utgår jag ifrån att du beskriver din situation som den var. Om vi alla hade behövt åka hem till folk för att kunna uttala oss så hade det inte blivit många uttalanden om någonting över huvud taget, eller hur?

Ghost skrev:
Trodde tråden gick ut på att hjälpa en nybörjare, inte döma erfarna ormägare...vilket tyvärr är ett vanligt beteende här på TD.

Hela grejen med att närvara på forum är väl för att dela med sig av sin kunskap och att lära sig? Om du känner dig dömd så får det stå för dig, om skon passar så att säga. Anledningen till mitt inlägg var att du i ditt inlägg samtyckte/uppmuntrade samhållning av ormar, hur är detta att hjälpa? Är det då inte bättre att någon förklarar varför ormarna ligger på hög?

Du får vara hur erfaren du vill, men när du ger felaktiga råd så får du stå för det och räkna med att folk säger emot dig. Jag kunde kanske ha uttryckt mig bättre i mitt första inlägg, men det gör inte inlägget mindre relevant.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild