Kameleont för nära lampan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1253
476
leedragon:
RainbowVess skrev:

Läs igenom från första inlägget så vet du, då behövs inte upprepning..

Inte menat hårt, bara med en lätt "Hörru vakna" klack i röven för att fatta ton :)

Alla ska läsa från första inlägget om saker är oklart först :)

Det är lugnt jag skiter i om du menar illa eller ej. jag frågade det då lampan han beskrev är en uv lampan den lampan jag ser på  bilden ser ut som en glödlampa/värmelampa och tar förgivet att det är 2 lampor i frågan nu.

Ta det sakta när du kommenterar andras frågor när du inte vet vad eller varför de syftar med det. det blir så tokigt annars

93
72
RainbowVess:
leedragon skrev:

Det är lugnt jag skiter i om du menar illa eller ej. jag frågade det då lampan han beskrev är en uv lampan den lampan jag ser på  bilden ser ut som en glödlampa/värmelampa och tar förgivet att det är 2 lampor i frågan nu.

Ta det sakta när du kommenterar andras frågor när du inte vet vad eller varför de syftar med det. det blir så tokigt annars

Nja finns inget prat om en andra lampa, särskilt inte en UV lampa... www.exo-terra.com/images/shared/products/compact_bulbs_100.jpg är UVB inte en UV lampa.

Jag ber om ursäkt om du än en gång tar det fel... Men innan du påstår att folk pratar om en UV-lampa så bör du gå igenom inläggen en gång till och försäkra dig om det. INGEN har sagt något om en UV-LAMPA.

Sista inlägget här för mig då jag bara påpekar små brister i informationstolkning.

Här nedan ser du ljuset som lampan han frågar om. Hoppas detta hjälper.

2052
780
psyjoh:
RainbowVess skrev:

Nja finns inget prat om en andra lampa, särskilt inte en UV lampa... www.exo-terra.com/images/shared/products/compact_bulbs_100.jpg är UVB inte en UV lampa.

Jag ber om ursäkt om du än en gång tar det fel... Men innan du påstår att folk pratar om en UV-lampa så bör du gå igenom inläggen en gång till och försäkra dig om det. INGEN har sagt något om en UV-LAMPA.

Sista inlägget här för mig då jag bara påpekar små brister i informationstolkning.

Här nedan ser du ljuset som lampan han frågar om. Hoppas detta hjälper.

Men herregud. Uvb är väl en form av uv?
Alltså en uv lampa. 
Du kanske syftar på en black light lampa men det är ju att dra det till sin spets och försöka starta bråk anser jag!

93
72
RainbowVess:
psyjoh skrev:

Men herregud. Uvb är väl en form av uv?
Alltså en uv lampa. 
Du kanske syftar på en black light lampa men det är ju att dra det till sin spets och försöka starta bråk anser jag!

Som du säger så inneåller uvb såklart uv men en UV-lampa är en Ultraviolett-lampa, det är avsevärt stor skillnad på dem. meningen var som sagt att korrigera ett missförtånd och det kanske verkar som att det eskalerade.

Puss :')

2052
780
psyjoh:
RainbowVess skrev:

Som du säger så inneåller uvb såklart uv men en UV-lampa är en Ultraviolett-lampa, det är avsevärt stor skillnad på dem. meningen var som sagt att korrigera ett missförtånd och det kanske verkar som att det eskalerade.

Puss :')

Du får gärna förklara skillnaden då "uv" i uvb står för just ultraviolett. Det finns olika typer av uv strålning. 

93
72
RainbowVess:
psyjoh skrev:

Du får gärna förklara skillnaden då "uv" i uvb står för just ultraviolett. Det finns olika typer av uv strålning. 

Kära nån :( allt handlade om att han trodde det fanns en till lampa. Jag påpekade endast att sådan lampa inte fanns och att informationen han sökte redan fanns i tråden. Han sökte ännu en lampa ut efter föreställningen att den på bilden inte var korrekt.

Tycker reptilicus_ förklarade hela situationen extremt lätt och även talade om vad det var för lampa det handlade om.

Bara jag som fattar allt fel här?

leedragon skrev:

...jag frågade det då lampan han beskrev är en uv lampan den lampan jag ser på  bilden ser ut som en glödlampa/värmelampa och tar förgivet att det är 2 lampor i frågan nu...

Jag tror att leedragon fattade det som att det fanns en blacklight.

Jag ger mig nu dock eftersom det verkar bli mer kaos än verksamhet i tråden :)

1253
476
leedragon:

RainbowVess skrev:

Kära nån :( allt handlade om att han trodde det fanns en till lampa. Jag påpekade endast att sådan lampa inte fanns och att informationen han sökte redan fanns i tråden. Han sökte ännu en lampa ut efter föreställningen att den på bilden inte var korrekt.

Tycker reptilicus_ förklarade hela situationen extremt lätt och även talade om vad det var för lampa det handlade om.

Bara jag som fattar allt fel här?

Jag tror att leedragon fattade det som att det fanns en blacklight.

Jag ger mig nu dock eftersom det verkar bli mer kaos än verksamhet i tråden :)

du biter dig själv i ändan just nu.

"Min kameleont har som vana att klättra upp i taket i terrariet för att troligtvis komma år värmen som lampan ger ifrån sig.
Men det jag undrar är om ljuset kan skada den då han hänger bara ca 5-8 cm ifrån lampan(?)
Lampan är en Repti Glo 10.0 uvb 13w
Han har för övrigt en annan värmeplats som han brukade sitta vid mycket förr, men tillbringar nu som sagt mycket av tiden i "taket""

det är en uv lampan som han pratade om från början. våglängden (uv a, uv b eller uvc) har jag aldrig frågat eller diskuterat. ännu en gång så kommenterar du nåt som du inte har begripit dig på.

Det jag frågade efter, ännu engång, var styrkan på lampan på bilden då jag tog det som att den lampa var en glödlampa och inte en uv lampa och därför frågade jag det för att värdera riskan för ödlan att bräna sig

93
72
RainbowVess:
Du har säkert rätt :) jag ber om ursäkt för missförståndet. Hoppas allt reder sig för reptilicus_ 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild