Kameleont för nära lampan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

309
38
reptilicus_:
Min kameleont har som vana att klättra upp i taket i terrariet för att troligtvis komma år värmen som lampan ger ifrån sig.
Men det jag undrar är om ljuset kan skada den då han hänger bara ca 5-8 cm ifrån lampan(?)
Lampan är en Repti Glo 10.0 uvb 13w
Han har för övrigt en annan värmeplats som han brukade sitta vid mycket förr, men tillbringar nu som sagt mycket av tiden i "taket"

1253
476
leedragon:
reptilicus_ skrev:
Min kameleont har som vana att klättra upp i taket i terrariet för att troligtvis komma år värmen som lampan ger ifrån sig.
Men det jag undrar är om ljuset kan skada den då han hänger bara ca 5-8 cm ifrån lampan(?)
Han har för övrigt en annan värmeplats som han brukade sitta vid mycket förr, men tillbringar nu som sagt mycket av tiden i "taket"

han kan bränna sig om han kommer förnära värme lampan

309
38
reptilicus_:
Det är nät i vägen bara så att det är införstått, så han kan aldrig komma åt den

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Uvb 10 13w ger nog inte så pass mycket uvb så att du behöver vara orolig att det ska bli för mycket uvb om den inte sitter där 24/7

1253
476
leedragon:
reptilicus_ skrev:
Det är nät i vägen bara så att det är införstått, så han kan aldrig komma åt den

ödlan behöver inte röravid själva glaset på lampan för att bränna sig, om lampan vilar på nättet och ödlan klättrar under det så kan den ändå bränna sig

309
38
reptilicus_:
Han är inte där i flera timmar, & vissa dagar går han inte alls upp där, så jag tror det nog inte är så farligt trots allt

1253
476
leedragon:

reptilicus_ skrev:
Han är inte där i flera timmar, & vissa dagar går han inte alls upp där, så jag tror det nog inte är så farligt trots allt

va är det för lampa, det behöver inte vara timar, det kan gå på några minuter

93
72
RainbowVess:
leedragon skrev:

va är det för lampa, det behöver inte vara timar, det kan gå på några minuter

Läs igenom från första inlägget så vet du, då behövs inte upprepning..

reptilicus_ skrev:

Inte menat hårt, bara med en lätt "Hörru vakna" klack i röven för att fatta ton :)

Alla ska läsa från första inlägget om saker är oklart först :)

2052
780
psyjoh:
Min ena skäggis råkade fastna vid gallret under en lampa. Var ute i köket några minuter och när jag kom tillbaka såg jag henne och tog ner henne. Hon var helt vit på huvudet. Det försvann efter några dagar. Åtgärdade direkt så det ej kan hände igen men ibland går det snabbt och det behöver inte ta lång tid innan det går illa. 
Trodde det var säkert från början men uppenbarligen inte.

309
38
reptilicus_:
Tog tempen nyss & såg att det blir inte mer än en ljum värme på ca 26-27* direk under den.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild