Hjälp akut! Min ena skäggagam växer inte!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
3
clintan15:
Hej, jag är en nybörjare på detta med ödlor. Fick ett terrarie gratis utav en vän. Jag skaffade två stycken skäggagammer, en hane och en hona. Terrariet jag fick va ganska litet 80 L x 40 B x 40 H. Det va tänkt att båda ödlorna skulle växa i detta terrarie och nu har jag beställt ett 200 L x 70 B x 70 H terrarie till dom. MEN honan har inte alls växt lika mycket som hanen har gjort. 

Honan har mest legat under stenarna. Kanske framme i max 1 timme om dagen. Är detta ett dominansproblem som finns i terrariet? Eller kan jag ha fått en dvärgskäggis?

Hur som helst, om honan inte börjar växa ganska snart så måste jag dela på dom för att ej riskera att hanen äter upp henne. Har tyvärr inte plats för två terrarium.

Snälla, vad ska jag göra?

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Lägg upp en bild på varje ödla så får det att artbestämma! 

2052
780
psyjoh:
Har du rätt temp så den ej gått i dvala?
Har hanen vuxit ifrån så kan det oxå vara ett dominans problem som du säger. 
Är du säker på könen?

8
3
clintan15:
Könen är jag säker på och temperaturen är som den ska. Och vad jag själv har läst mig till så låter det väldigt mycket som att det är ett dominansproblem tyvärr. Så får fixa fram ett annat terrarie till henne

8
3
clintan15:

Såhär ser Angela ut. Ifall någon här verkligen kan se om det är en dvärg eller inte...

2052
780
psyjoh:
clintan15 skrev:

Såhär ser Angela ut. Ifall någon här verkligen kan se om det är en dvärg eller inte...

Ser inte ut som en dvärg på den bilden. 
Tycker du ska separera dem som du själv säger och börja ge henne lite fetare mat en vecka eller två. 

2052
780
psyjoh:
Ser iaf ut som en hona på huvudformen. 

Alla mina skäggisar bor alltid själva. Har haft samma problem som dig med mina 2 första jag skaffade. Hade bara ett terrarium då och gav bort den ena. Behöll den som var underlägsen och det blev en markant skillnad nästan direkt. 

8
3
clintan15:
Dessa är dom första skäggagamer som jag har haft. Innan hade jag gecko och det va enklare med dom. Vill helst inte att honan ska behöva må dåligt så jag ska separera dom så snart som möjligt

8
3
clintan15:

Skulle ändå bada dom idag, så passade på att ta en bild på dom när dom är bredvid varandra. Dom är lika gamla. Jag förstår att läget är ganska kritiskt....

412
420
Hadara:

clintan15 skrev:

Skulle ändå bada dom idag, så passade på att ta en bild på dom när dom är bredvid varandra. Dom är lika gamla. Jag förstår att läget är ganska kritiskt....

Separera omedelbart skulle jag säga. Den där lilla blir lätt käk åt den stora. Du kan inte ha dom ihop

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild