Oedura.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

194
165
JoakimLundgren:
Jag håller på att snegla efter en tredje art att jobba med och har läst en del om olika arter Oedura, här på TD finns ju exempelvis ett skötsel råd om O.Monilis. Men det verkar inte ha skrivits så mkt om dessa ödlor i forumet som i andra engelskspråkiga forum.

Jag undrar följande:
Är O.Monilis och andra oedura-arter sällsynta i hobbyn i Sverige?
Finns det någon som föder upp här i Sverige?

146
85
Lovet:
JoakimLundgren skrev:
Jag håller på att snegla efter en tredje art att jobba med och har läst en del om olika arter Oedura, här på TD finns ju exempelvis ett skötsel råd om O.Monilis. Men det verkar inte ha skrivits så mkt om dessa ödlor i forumet som i andra engelskspråkiga forum.

Jag undrar följande:
Är O.Monilis och andra oedura-arter sällsynta i hobbyn i Sverige?
Finns det någon som föder upp här i Sverige?

Tror det är hyfsat ovanliga. Jag har ett par O.Monilis och vet att Jacob har ett par O.castelinau (stavning?).
Tanken är att jag ska föda upp på mina, i år är första året jag försökt och har inte hittat några ägg än men får väl se om det kommer.

429
254
JACLAR123:
Tjena!
Det finns bara fåtal uppfödare på Oedura inom Sveriges gränser.
Jag har Oedura castelnaui som jag försöker avla på. :)
Vet annars om att Daffy74 och Lovet från sidan som har Oedura Monilis, dock vet jag inte om de försöker få fram ungar. 
Jag skulle annars rekommendera DreamHerp Reptiles som har ett antal arter hemma hos sig. 

Kan bara säga till dig i förväg att de är grymt tråkiga och samtidigt bajsmaskiner av sig. 

/Jacob

146
85
Lovet:
JACLAR123 skrev:
Tjena!
Det finns bara fåtal uppfödare på Oedura inom Sveriges gränser.
Jag har Oedura castelnaui som jag försöker avla på. :)
Vet annars om att Daffy74 och Lovet från sidan som har Oedura Monilis, dock vet jag inte om de försöker få fram ungar. 
Jag skulle annars rekommendera DreamHerp Reptiles som har ett antal arter hemma hos sig. 

Kan bara säga till dig i förväg att de är grymt tråkiga och samtidigt bajsmaskiner av sig. 

/Jacob

Fan satte "i" på fel plats ;)

Kan dock inte hålla med om att de är tråkiga, inte Monilis iaf. Jag tycker de är riktigt roliga och det blir en grym fart när man släpper in mat så dom får jaga :)

429
254
JACLAR123:
Lovet skrev:

Fan satte "i" på fel plats ;)

Kan dock inte hålla med om att de är tråkiga, inte Monilis iaf. Jag tycker de är riktigt roliga och det blir en grym fart när man släpper in mat så dom får jaga :)

Hehe, det var nära. De är lite knepig stavning faktiskt men har man arten så är det lättare att lära sig :)

Av alla gecko arter jag har så tycker jag mina Oedura castelnaui är tråkigast. Undantaget är när det serveras mat annars är de ganska inaktiva enligt mig :P

/Jacob

194
165
JoakimLundgren:
Tack för svaren. Ska absolutkolla in dreamherp. Ja de kan väl knappast vara mer inaktiva än mina fransar och gargoyles som endast visar sig nattetid. Men det stör mig inte. Hojta gärna till om det blir några monilisungar, tänkte kolla utbudet av oedura på malmömässan i maj. 

417
249
KANDARBA:
Oedura castelnaui har jag själv men man ser dom mycket sällan. Förutom när dom går fram och äter nattetid. Så det är inte den roligaste arten. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild