Problemet du har har i princip alla ormägare eftersom ormar ofta klättrar och slingrar sig. Jag skaffade en keramisk värmelampa och en skyddskåpa för att få upp värmen. Skyddskåpan ser ut såhär: www.elitepet.co.uk/ekmps/shops/elitepet/images/ferplast-terrarium-spot-lamp-cover-2617-p.jpg. Varken den keramiska värmelampan eller skyddskåpan var särskilt billiga. Jag sågade upp ett fyrkantigt hål i taket på mitt träterrarium och sänkte ner skyddskåpan med lampan i. Tanken är bra och det ser snyggt ut men.... det visade sig att även kåpan blev skitvarm (den är av metall). Jag kopplade på en dimmer och sänkte temperaturen rejält så att det gick att ha lampan i terrariet överhuvudtaget men det är ett högt terrarium och lampan gör inte så mycket varken från eller till. Den här lösningen skulle kunna funka i ett halvstort terrarium som inte är för högt men tänk på att kåpan är typ 20 cm så det är ingen liten grej. Jag hittade en hemmagjord lösning när jag googlade och det finns nog många sådana liknande lösningar man kan göra. www.cbreptiles.se/artiklar/lampskydd.html.
Annars kör jag själv med enbart värmemattor i mina nya terrarier. Mitt gamla höga terrarium som har den keramiska lampan plus lampskyddet ska snart bytas ut och då åker lampan och lampskyddet ut. Jag tyckte inte att det varit något att hänga i julgranen men det beror förstås på vilka förutsättningar och behov man har.
För min del så nästa gång jag ska bygga terrarier som är ganska stora (ca 1,50 x 0,70 m och 0,60 på höjden) så blir det en större värmematta som får hålla värmen. Hjälper inte det så blir det nog ett element typ detta www.reptillagret.se/reptile-radiator-75w-EN.html som jag kan montera i taket eller på sidan.