Leopardgecko terrariefrågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Madslenee:
Hej
Ny på reptiler och får snart hem två leopardgecko. Läst på så mycket jag kan men en del grejer är högst förvirrande.
Fuktighet till exempel. Det ska va torrt för de är ökendjur men så säger vissa att i öknen blir det 100 fuktighet på natten så man ska spreja i terrariet till natten?
De ska ha en fuktlåda och många källor säger att ödlan kommer spendera stora delar av dagen i lådan. Om ödlan vill va i lådan på dagen och man ska spraya på natten... är det då en nackdel för ödlan att ha en lite fuktigare bottenmiljö, tex torv med gråsuggor?

Boplatsen jag inreder är 150*60*60. En del av bottenytan täckt av platta stenar/skiffer och en del med stora rötter. De har en grotta att gömma sig i. Satt in en haworthia (ok enligt en bok) och lite plastväxter for show. Har torv (utan suggor) som bottenmaterial och just nu är luftfuktigheten 40-50%.

Tack för tankar

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Jag har kört både med torv, kokosbark eller som nu träflis i 8 år utan problem! Vid torrare substrat såsom sand eller träflis har jag märkt av en tendens till att ömset fastnar på tåspetsarna vilket undviks med en ordentlig fuktbox! Här kan även honor lägga ägg, något de kan behöva göra även om de inte går med hane! 

Bottensubstratet utanför lådan sprayar jag i princip aldrig, om det inte är så att jag ser problem med öms! Men det går jättefint att spraya lite på kvällen för att simulera nattens daggbildning! Fuktlådan brukar vara en favorit! Man bör eftersträva åtminstonde ett gömsle på varma delen och ett på kalla! Fuktboxen kan man med fördel ha som gömsle på varma delen då fukten dunstar från bottensubstratet, jag brukar köra på kokosmull/ torv här med, och skapar på så vis en perfekt fuktig luft i lådan! Se till att ingångshålet inte är för stort så fukten håller sig! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild