Lumen hos Natural Light?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

133
30
Avipt:
Hejsan!
Lite nyfiken vad de är för lumen hos Exo Terra, Natural Daylight (2.0) 25 W Det står 15350 lux men jag har inte lyckats knäcka skillnaden på lux å lumen å formeln kring de. Skulle va intressant å veta va lumen är hos lampan när de kommer till växter.

379
399
Mr_B:

www.convertworld.com/sv/illuminans/lux.html 

Enligt länken så är 1 lux= 1 lumen. Hoppas det hjälper. :)

217
337
MartinJ:
Lumen är hur mycket synligt ljus en källa utstrålar, medan lux är lumen per kvadratmeter (där 1 lux = 1 lumen per kvadratmeter). För att du alltså skall få ut 15350 lux ur en lampa med 15350 lumen, måste ALLT ljus som lampan strålar ut vara utspritt på exakt 1 kvadratmeter, vilket inte är fallet. Om allt ljus från samma lampa iställer lyser upp 2 kvadratmeter, ger detta alltså 15350/2 = 7675 lux.

Hur mycket lux du alltså får i slutändan från ett givet antal lumen beror alltså på hur stor yta ljuset "sprids ut på". Vad som avgör detta är vinkeln på ljuset (från lampan) och avståndet till ytan du vill ha ett visst antal lux på. Som en extranotis kan jag tillägga att candella också används i dessa sammanhang, vilket har en lite mer komplicerad definition, men som i princip är definerat som lumen per vinkel. Dvs. ett givet antal lumen med stor vinkel ger ett lägre candela än samma lumen med en liten vinkel (ljuset blir alltså mer fokuserat, och skulle i sin tur ger mer lux på en given yta).

217
337
MartinJ:
Ursäkta, jag inser nu att du skriver att det stod 15350 lux, inte lumen, på lampan. Jag läste tvärtom. Mitt ovanstående inlägg är förvisso fortfarande relevant, men kan tillägga då att enligt Exo-terra får du alltså ut 15350 lux om du har lampan 10 centimeter ovanför ytan. Detta är dock fortfarande beroende på vilken slags armatur du använder (samt hur lampan är orienterad jämte ytan), då olika armaturer reflekterar ljus på olika sätt. Man kan kanske anta att deras siffror är baserat på deras egna armaturer, som dessa lampor är tänkt till.

133
30
Avipt:
Tack för hjälpen :) om ja nu kan få ut 15k lumen så borde det ju va en ganska bra växtlampa :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild