Belysning samt målat terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

21
1
Langstrumpan:
Jag är i uppstarten av att bygga ett terrarium till en skäggagam. Det kommer att bli en "trälåda" med glasskjutdörrar. Jag har då funderat på hur man löser belysningen. För att inte behöva ta upp ett stort hål i taket så tänkte jag sätta in ett antal små, platta led-lampor istället för en ljusramp. UV-biten tänkte jag lösa med en kombo-lampa som avger både UV-ljus och värme. Vad tror ni om det? Terrariet kommer bli 160x60 cm och 90 cm högt. 

Sedan tänkte jag måla det vitt på både in- och utsida. Dock om man tittar på nätet så verkar alla terrarier vara omålade - åtminstone på insidan. Finns det någon orsak till det?

Jag har aldrig haft någon reptil tidigare och är därmed novis på området och tar tacksamt emot tips från mer erfarna!

Tack på förhand! :)

66
49
Thor:
Jag har byggt precis som du tänkt, dock med ljusramper i taket och med en hid för uv.
Jag målade mitt svart på insidan och vitt på utsidan så det är inga problem. 

239
197
Danpss:
Jag hade kört ramper som du fäster i taket då det är så pass högt. En med 6500 dagljus) och en runt 4000k. Och som uv hade jag kört med en HIDlampa som du ev behöver kompletera med en extra värmelampa.Om du kör med led så måste du ha väldigt många led lampor om du ska komma upp i den ljusstyrka som en skäggis kräver och behöver för att må bra.

590
365
SweBoa:
Thor skrev:
Jag har byggt precis som du tänkt, dock med ljusramper i taket och med en hid för uv.
Jag målade mitt svart på insidan och vitt på utsidan så det är inga problem. 

Vad använder du dig av när du måla 

66
49
Thor:
SweBoa skrev:

Vad använder du dig av när du måla 

Botten målade jag med en våtrumsfärg eftersom jag har lite växter som är planterade i bottensubstratet. Väggar och tak målade jag med en vattenbaserad väggfärg.

Edit: Jag tätade alla kanter och skarvar med silikon innan jag målade också. 

590
365
SweBoa:
Thor skrev:

Botten målade jag med en våtrumsfärg eftersom jag har lite växter som är planterade i bottensubstratet. Väggar och tak målade jag med en vattenbaserad väggfärg. 

Okej 

21
1
Langstrumpan:
Jag tänkte typ akvarieljusramp, men man kan kanske köpa en vanlig ljusrörsarmatur på Bauhaus som man lika gärna kan ha i typ taket i garaget? Då kan man ju sätta den i terrariettaket... Smart!

Bra med färgen också! Smidigt med våtrumsfärg i botten. Jag tänkte också ha stora frölådor i botten av plast för att ytterligare hålla ordning på fukten. 

Tack för bra info! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild