Hjälp! Våtkläckare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

94
21
jespercarlssoon:
Tjena! mina kp kommer snart lägga ägg och jag fattar inte riktigt hur man ska göra en våtkläckare jag har ett akvarium med doppvärmare Mvh jesper

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
1. Eggen skal placeras i en låda med vermikulit eller liknade i. Lådan ska sedan ned i akvariet. I akvariet ska lådan stå på tegelstenar eller liknade.
2. Fyll akvariet med vatten så mycket att lådan inte är i vattnet. Till toppen på tegelstenarna.
3. Ställ in doppvärmaren på lämplig temperatur.
Akvariet skall ha ett täckglas. Man kan använda en luftpump med syresten för att öka luftfuktigheten i akvariet. Lådan ska ha ett lock eller nät så att de nykläckta ungarna håller sig i lådan.

66
49
Thor:
Håller med tidigare inlägg men lägger till att om man inte vill att kondensen ska droppa ner lite varstans så snedställer man täckglasen så rinner vattnet ner på ena sidan. 

94
21
jespercarlssoon:
Thor skrev:
Håller med tidigare inlägg men lägger till att om man inte vill att kondensen ska droppa ner lite varstans så snedställer man täckglasen så rinner vattnet ner på ena sidan. 

hur snedställer man det då? funkar det om man använder tiex plastfolie men vent hål?

66
49
Thor:
jespercarlssoon skrev:

hur snedställer man det då? funkar det om man använder tiex plastfolie men vent hål?

Du sätter en hylla lite lägre på ena sidan så glaset lutar, typ som ett halvt hustak :)

94
21
jespercarlssoon:
Thor skrev:

Du sätter en hylla lite lägre på ena sidan så glaset lutar, typ som ett halvt hustak :)

om jag sätter ett glas där hur gör jag med syre då?

66
49
Thor:
jespercarlssoon skrev:

om jag sätter ett glas där hur gör jag med syre då?

Så tätt brukar det inte bli med täckglas. 
Googlade en bild så du ser hur jag menar. www.majsorm.nu/klackare.JPG

94
21
jespercarlssoon:
Thor skrev:

Så tätt brukar det inte bli med täckglas. 
Googlade en bild så du ser hur jag menar. www.majsorm.nu/klackare.JPG

tack så mycket för hjälpen! uppskattas verkligen =)

125
183
Redfoottortoise:
Är man lite händig är det ganska enkelt att bygga en själv faktiskt ?

Min har fungerat perfekt i snart 10 år till Rödfotad Skogssködpadda ;

Gå till glasmästaren om du inte kan/vill skär glaset själv
Limma ihop med glassilikon
Jag har ett sluttande "tak" med avtagbart glas
Två stående glasskivor i botten med ett aluminiumnät (hårt), men det går även med t.ex stenar som tidigare skrivits
En doppvärmare i botten
Syresten med tillhörande luftpump
Godislådor med Vermiculite alt Perlite att placera äggen i
En kombimätare för att mäta både fuktighet och temperatur
Min genererar en stabil temperatur mellan 30-31 C och en luftfuktghet på över 80-90 %
Kalibrera värmen med doppvärmaren och mängden vatten i botten ett par veckor så att den är inkörd innan du använder den
Sen har jag klätt in hela rasket i frigolit för att inte för stora temperaturskillnader skall uppstå
Belysningen använder jag endast vid inspektion
Nedre bilden till höger har jag en behållare till kläckta ungar med Spagnummossa så att dom kan ta igen sig innan jag plockar ut dom...

/M

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild