Undernärd?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
2
JungleBoy:
Jag har köpt en ögonfransgecko från en uppfödare som har använt dubia som basföda.
Jag har köpt pangea men hon verkar inte heller vara så förtjust i det.
Hon är ca 9-10 månader gammal och väger 9-10 kg och hon ser väldigt smal ut också.
Jag har försökt att ge henne alla möjliga olika foder insekter som t,ex mjölmask,syrsa,gräshoppa,zoobhoobas och vaxmott och dubia går inte för det går inte förräldrarna med på.

Vad tycker ni uppfödaren ville köpa tillbaks henne om det inte gick ska jag sälja tillbaks henne eller finns det någe annan lösning?

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
JungleBoy skrev:
Jag har köpt en ögonfransgecko från en uppfödare som har använt dubia som basföda.
Jag har köpt pangea men hon verkar inte heller vara så förtjust i det.
Hon är ca 9-10 månader gammal och väger 9-10 kg och hon ser väldigt smal ut också.
Jag har försökt att ge henne alla möjliga olika foder insekter som t,ex mjölmask,syrsa,gräshoppa,zoobhoobas och vaxmott och dubia går inte för det går inte förräldrarna med på.

Vad tycker ni uppfödaren ville köpa tillbaks henne om det inte gick ska jag sälja tillbaks henne eller finns det någe annan lösning?

Jag hoppas att hon inte väger 10kg!!

20
2
JungleBoy:
SwedishSnakeMaffia skrev:

Förlåt 10 gram

20
2
JungleBoy:

Eller vänta ska väga henne nu och få en mer exakt vikt

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
JungleBoy skrev:

Förlåt 10 gram

Tänkte väl annars skulle det va en väldig stor gecko ;).

20
2
JungleBoy:

Tänkte väl annars skulle det va en väldig stor gecko ;).

8 gram väger hon

82
45
SusannaNO2:
Svårt att se om geckon är undernärd utan en bild. Ögonfransgeckos kan växa olika snabbt, vissa väger 20 gram när de är 8-9 månader, andra når den vikten vid två års ålder. Jag skulle slutat ge insekter tills geckon äter sin CGD. Min gecko har haft liknande problem under några månader, dock började den äta sin CGD igen när jag blandade Pangeas Watermelon/Mango med Banana/Apricot. Geckon kommer inte svälta sig själv om det inte är något allvarligt fel på den. Om du precis har fått hem geckon kan det ta ett tag innan de börjar äta, det bästa är att lämna de ifred och låta dem lugna ner sig. :)

När det gäller typen av insekter skulle jag säga att dubia är bäst, men om det inte fungerar skulle jag ha satsat på gutloadade syrsor. Skulle inte ge mycket mjölmask då de är svårsmälta och inte så näringsrika.

20
2
JungleBoy:
SusannaNO2 skrev:
Svårt att se om geckon är undernärd utan en bild. Ögonfransgeckos kan växa olika snabbt, vissa väger 20 gram när de är 8-9 månader, andra når den vikten vid två års ålder. Jag skulle slutat ge insekter tills geckon äter sin CGD. Min gecko har haft liknande problem under några månader, dock började den äta sin CGD igen när jag blandade Pangeas Watermelon/Mango med Banana/Apricot. Geckon kommer inte svälta sig själv om det inte är något allvarligt fel på den. Om du precis har fått hem geckon kan det ta ett tag innan de börjar äta, det bästa är att lämna de ifred och låta dem lugna ner sig. :)

När det gäller typen av insekter skulle jag säga att dubia är bäst, men om det inte fungerar skulle jag ha satsat på gutloadade syrsor. Skulle inte ge mycket mjölmask då de är svårsmälta och inte så näringsrika.

Här är en bild

82
45
SusannaNO2:
JungleBoy skrev:

Här är en bild

Tycker inte den ser ut att vara undernärd så det ska nog inte vara någon fara. :)

4
6
RobinD:
ser helt okejut mata inte mjölmaskar eller zoofobas mata bara med pangea tills den äter de, dock får du va uppmärksam för den äter nog bara lite i taget :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild