Halsbandsleguan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
5
micke13:
Har bestämt mej för att skaffa halsband leguan , 
Men skulle gärna vilja ha lite personliga erfarenheter om denna ödla och hur ni har byggt upp er terrarium samt inrett
mvh micke

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Slänger väl upp 2 bilder på hur det ser ut i mitt terrarie(170x60x90) :

Jag gillar dem skarpt. De är relativt oskygga, men de kan komma upp i ordentlig fart bara de får fäste.
De ligger ofta antingen under stocken eller ovanpå och solar sig. Den kalla sidan syns de mer sällan på, men där valde honan självmant att gå och gräva ner sig under vintern och dvala i ett par månader innan hon kom upp igen. 

Jag tycker det ger ganska mycket att ha ett såpass stort terrarie då de får utlopp till att springa.
Till bottensubstrat har jag använt en blandning av torv, jord och sand samt löv. Jag har inte upplevt att de är några direkta klättrare även om det kan vara dåligt fäste på grenarna.

De verkar gilla att gräva en del och just en stock eller liknande där de kan skapa hålor under uppskattas.

7
5
micke13:
anders skrev:
Slänger väl upp 2 bilder på hur det ser ut i mitt terrarie(170x60x90) :

Jag gillar dem skarpt. De är relativt oskygga, men de kan komma upp i ordentlig fart bara de får fäste.
De ligger ofta antingen under stocken eller ovanpå och solar sig. Den kalla sidan syns de mer sällan på, men där valde honan självmant att gå och gräva ner sig under vintern och dvala i ett par månader innan hon kom upp igen. 

Jag tycker det ger ganska mycket att ha ett såpass stort terrarie då de får utlopp till att springa.
Till bottensubstrat har jag använt en blandning av torv, jord och sand samt löv. Jag har inte upplevt att de är några direkta klättrare även om det kan vara dåligt fäste på grenarna.

De verkar gilla att gräva en del och just en stock eller liknande där de kan skapa hålor under uppskattas.

Har tänkt att bygga ett som är 120x80x80 men de kanske blir lite för litet ?:)

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
micke13 skrev:

Har tänkt att bygga ett som är 120x80x80 men de kanske blir lite för litet ?:)

Rent storleksmässigt så är det inte långt ifrån mitt eftersom jag bara har 60cm i djup. Så jag tror nog det räcker gott och väl :)

7
5
micke13:
anders skrev:

Rent storleksmässigt så är det inte långt ifrån mitt eftersom jag bara har 60cm i djup. Så jag tror nog det räcker gott och väl :)

Okej ? är dom mest sådana som ligger stilla eller är dom och går runt lite å så , mycket snyggt terrarium du har 
Mvh micke 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
micke13 skrev:

Okej ? är dom mest sådana som ligger stilla eller är dom och går runt lite å så , mycket snyggt terrarium du har 
Mvh micke 

De är soldyrkare så de ligger mestadels stilla. Men det räcker att jag kommer nära terrariet så tror dom att det är mat på gång så att de kommer fram till glasrutan och väntar.

46
72
vikingsthlm:
rekomenderas skarpt super trevlig ödla! Måtten du anger räcker gott!

173
264
ricard:
Snygg burk Anders! Jättefint! Kör du halsband med dvärgskäggisar? Funkar det bra? Hur många individer (och kön) i varje art? 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

ricard skrev:
Snygg burk Anders! Jättefint! Kör du halsband med dvärgskäggisar? Funkar det bra? Hur många individer (och kön) i varje art? 

Tack så mycket :)
Nej, det är enbart halsbandsleguaner jag har. En hona och en hane.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild