Nätdörr på jementerrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

30
12
Scarpie:

Hallo,

Bygger ett terrarium till en Jemenkameleont.

Det blir 70x70x120 med tre sidor av trä/bakgrund.

Vill helst ha en dörr/framsida av nät.

Vad jag läst mig till skall man inte ha nätterrarium i detta klimatet för fuktighetens skull. Men med tre solida väggar och luftfuktare, dripper samt levande växter, kan man då komma undan med en nätsida?

Man borde kunna tillgodose behovet att fukt ändå.

1159
626
Temla:
Hej!
Ville bara kommentera bredden på terrariet. Har haft 2 Jemenkameleoner och en Panterkameleont och min erfarenhet är att bredden är minst lika viktig för de rör sig mest från sida till sida högst upp i terrariet. Mina har faktiskt aldrig hållit till nära botten om det inte varit en hona som ska lägga ägg. 70 cm bredd är i mitt tycke för litet. Ta bort lite på höjden och lägg på bredden istället. :)

Har inte testat själv men tror du kommer få svårt att hålla fuktigheten med en nättdörr. 

1275
1725
Falk:
Nej du kommer att ventilera ut luftfuktigheten ändå

30
12
Scarpie:

Det är så alltså, vad synd.

Finns det några bra alternativ till glas? Plexiglas kanske?

1253
476
leedragon:
jemen behöver inte hög fuktighet, levande växter och  spraya 2 gånger  om dan på morgon och kvällen lär räcka

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Scarpie skrev:
Det är så alltså, vad synd.

Finns det några bra alternativ till glas? Plexiglas kanske?

Plexiglas blir lätt repigt och fult men visst fungerar det. Varför vill du inte använda glas? :) 

30
12
Scarpie:
Jonas_ skrev:

Plexiglas blir lätt repigt och fult men visst fungerar det. Varför vill du inte använda glas? :) 

Det är mest en fråga om att det inte är så lättarbetat och jag vet inte vart jag skulle få tag på ett prisvärdt tillskuret glas.

Och så är det tyngre.

30
12
Scarpie:
leedragon skrev:
jemen behöver inte hög fuktighet, levande växter och  spraya 2 gånger  om dan på morgon och kvällen lär räcka

Det var lite så jag tänkte och hoppades på också. Plus att dom vill ju ha god ventilation för luftkvaliténs skull.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild