S&V teguburk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

66
9
Panosz:
Tjena folket det börjar närma sig att bygga ett nytt terrarium till min tegu och undrar ifall nån kan ge mig nån tips på trämaterial att använda ifall det är bättre? Det jag har tänkt att använda är osb-skiva och epoxiprimerbehandla den för att fuktspärra. 
Måtten kommer bli 2700 / 1200 / 1100 mm L D H dvs 3,16 kvm. Det jag mest är förvirrad över är hur man ska ha ventilationen placerade och hur stora ska dom vara? Och vad ska man köpa för belysning? Tar emot all tips mvh

Ps detta kommer bli ett byggtråd så bilder kommer så småningom :)

412
420
Hadara:

Jag hade gjort det lätt för mig och byggt i formplyfa så slipper fuktspärra hela skivorna :) 

Tänk på att ha gott om luftgenomströmning under terrariumet så att de står upp på ställning eller på balkar, annars finns risk att kondens bildas under terrariumet och då blir de fuktskador på golvet. 

Belysning. HID lampor och dagsljusrör (6500k). Du kommer behöva många dagsljusrör i taket genom hela terrariumet så du får bra allmänbelysning. Det som ser ljust ut för oss är mörkt för dem. tänk så. Finns annars bra LED belysning på sköldpaddsgrejer.

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-widebeam-hid-70-w-med-drivdon.html 

Hade köpt detta HID paketet och sen lagt till en lampa brevid exempelvis keramisk värme eller liknande för att komma upp ytterligare lite i temperatur under solplatsen. 

66
9
Panosz:
Förlåt mig för sena svaret.
Sant du har ett mycket bra poäng där Hadara
men hur blir det med regel runt om dom finns inte väll i formplyfa så man får fuktsäkra fast inte lika mycket.

aha det visste jag inte att det kan hända, får ta o lägga nått så den höjs några cm från golvet. 
Ang belysning har jag tänkt mig 
4 st av dom hära största modelen
(Har dock inte kommit fram till vilken lyssrör man ska köra på armaturen )

www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-D-Markt-IP65-2000021567/

Länken funkar inte som du skicka. Men kommer en 70W kunna ta tempen till 40-43 grader på solplatsen ?
hur stark ska lampan av keramisk värme va ?

412
420
Hadara:

Panosz skrev:
Förlåt mig för sena svaret.
Sant du har ett mycket bra poäng där Hadara
men hur blir det med regel runt om dom finns inte väll i formplyfa så man får fuktsäkra fast inte lika mycket.

aha det visste jag inte att det kan hända, får ta o lägga nått så den höjs några cm från golvet. 
Ang belysning har jag tänkt mig 
4 st av dom hära största modelen
(Har dock inte kommit fram till vilken lyssrör man ska köra på armaturen )

www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-D-Markt-IP65-2000021567/

Länken funkar inte som du skicka. Men kommer en 70W kunna ta tempen till 40-43 grader på solplatsen ?
hur stark ska lampan av keramisk värme va ?

Du kan ha reglarna på utsidan av terrariumet :) Bir inte lika snyggt men de går ju att måla dom. 

Gå in på sköldpaddsgrejers hemsida och tryck på HID paket så ser du erbjudanden där. En 70W tycker jag räcker tillsammans med en keramisk. Du kommer upp i typ 37 grader med HID lampan, så det är därför jag skrev att du också behöver en keramisk eller något brevid för att komma upp ytterligare lite i temperatur :) 

Armaturet du länkar till på Biltema är till T8 rör. Jag hade köpt T5 istället, de blinkar inte för reptilernas ögon och de ger mer ljus. Sen finns det dagsljusrör som man kan beställa på nätet. www.lamportillallt.se/lampform/lysror/bio-vital-lysror-t5-eq-1450lm-21w958-g5-849mm.html Dessa är bra! 

Tänk på att höja terrariumet mer än bra några centimeter från golvet,, De behöver vara god luftgenomströmning under terrariumet. Jag har sett folk göra misstaget att ha för nära golvet och sen var golvet helt förstört. 

66
9
Panosz:
Hadara skrev:

Du kan ha reglarna på utsidan av terrariumet :) Bir inte lika snyggt men de går ju att måla dom. 

Gå in på sköldpaddsgrejers hemsida och tryck på HID paket så ser du erbjudanden där. En 70W tycker jag räcker tillsammans med en keramisk. Du kommer upp i typ 37 grader med HID lampan, så det är därför jag skrev att du också behöver en keramisk eller något brevid för att komma upp ytterligare lite i temperatur :) 

Armaturet du länkar till på Biltema är till T8 rör. Jag hade köpt T5 istället, de blinkar inte för reptilernas ögon och de ger mer ljus. Sen finns det dagsljusrör som man kan beställa på nätet. www.lamportillallt.se/lampform/lysror/bio-vital-lysror-t5-eq-1450lm-21w958-g5-849mm.html Dessa är bra! 

Tänk på att höja terrariumet mer än bra några centimeter från golvet,, De behöver vara god luftgenomströmning under terrariumet. Jag har sett folk göra misstaget att ha för nära golvet och sen var golvet helt förstört. 

Hm nja tycker inte det blir så snyggt fast man målat dom, hm hellre då att placera dom på insidan och måla dom och kanterna köra med nån akvarium silicon 

aha oki, oki aha så T8 rören blinkar eller menade du T5 ?
oki tack för länken. 

Det va det som va tanken att jag skullle ha den på golvet, men när du sa att det kan hända fuktskada så ska jag köra på att höja den. Hm skulle 10cm då räcka ?

412
420
Hadara:

Panosz skrev:

Hm nja tycker inte det blir så snyggt fast man målat dom, hm hellre då att placera dom på insidan och måla dom och kanterna köra med nån akvarium silicon 

oki tack för länken. 

Det va det som va tanken att jag skullle ha den på golvet, men när du sa att det kan hända fuktskada så ska jag köra på att höja den. Hm skulle 10cm då räcka ?

Ja du kan ju köra på insidan och måla :) Blir ju ändå mindre jobb än att måla hela skivorna iaf :) 

T8 med glimttändare blinkar, men inte med elektroniskt don eller hd don. T5 blinkar aldrig.

10 cm kanske kan räcka om du har bra luftspalter och ventilation så luften kan cirkualera under terrariumet :) Det är det viktigaste, att luften kan röra sig så det inte blir kondens :) 

Ska bli kul att följa bygget :D 

239
197
Danpss:
Panosz skrev:

oki tack för länken. 

T8 rören blinkar , jag hade höjt upp terrariet så mycket att du har möjligheten att dammsuga under :)

66
9
Panosz:
Hadara skrev:

Ja du kan ju köra på insidan och måla :) Blir ju ändå mindre jobb än att måla hela skivorna iaf :) 

T8 med glimttändare blinkar, men inte med elektroniskt don eller hd don. T5 blinkar aldrig.

10 cm kanske kan räcka om du har bra luftspalter och ventilation så luften kan cirkualera under terrariumet :) Det är det viktigaste, att luften kan röra sig så det inte blir kondens :) 

Ska bli kul att följa bygget :D 

Japp det får bli så ist att måla reglarna på insidan av terrariet än som du sa, att måla hela skivorna. Oki då ska jag köra på flera T5 armatur och rören som du länkte  dock är dom ju inte 6500K
hm eller 15cm 

Ja jag är taggat som f*n att bygga den kommer bli mitt första bygge av terrarium

66
9
Panosz:
Danpss skrev:

T8 rören blinkar , jag hade höjt upp terrariet så mycket att du har möjligheten att dammsuga under :)

Oki ska köra på T5 ist:).. 15cm lär väll räcka då för att ha möjlighet att dammsuga enkelt 

412
420
Hadara:

Panosz skrev:

Japp det får bli så ist att måla reglarna på insidan av terrariet än som du sa, att måla hela skivorna. Oki då ska jag köra på flera T5 armatur och rören som du länkte  dock är dom ju inte 6500K
hm eller 15cm 

Ja jag är taggat som f*n att bygga den kommer bli mitt första bygge av terrarium

Nä dom är 5800k och det är också jättebra och motsvarar dagsljus :) Jag hade hellre haft flera stycken långa. Det fanns olika längder på sidan. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild