Phelsuma grandis beteende & ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
6
davidszakal:
Tjenare!

Jag har nyligen gjort en 'Extreme Makeover: Terrarie Edition' hos mina 1.1 P. grandis (tack till 'Glenfarclas' som hjälpte mig). Under ombyggnationen så hittade jag två ägg som jag sparade och lade in i nya terrariet. Två dagar senare patrullerar honan terrariet hektiskt under dagen och okupperar det vertikala bamburöret mot kvällen. Morgonen därpå kryper hon ut och har lämnat två ägg (14cm in i röret, väldigt nära den fuktiga jorden som finns i botten).

Ungefär en vecka har gått nu och jag har hittat de omplacerade äggen på marken (vända på fel håll) två gånger.

Funderade lite över varför de har trillat ut ur fåran där de sitter ganska stabilt i jorden bakom växten. Tänkte att geckona kanske kommit åt dem och råkat sparka ut dem när de hoppat till hängande bambun. Till min förvåning så kröp honan fram till äggen nu på morgonen och började nafsa (små skrapmärken på äggen) och knuffa på dem med huvudet, nästan som att hon försökte fösa ut dem.

Funderingar (numrerade för att förtydliga vad i tråden man diskuterar):
1. Kan honor känna igen sina ägg?
2. Använder de placering, doft eller annat för att känna igen dem?
3. Är det så att miljön/platsen inte anses optimal (temp, fukt, syn osv.) av honan för att hålla sina ägg på?
4. Kan detta vara ett beteende för att minska eventuell konkurrens (om hon nu inte känner igen dem)?

Tack på förhand :)

5
6
davidszakal:
Hej allihopa! Tillbaka med en uppdatering. Några dagar efter inlägget tittade jag till äggen (de första) som hade åkt ner på marken i terrariet ett par gånger. De var täckta med massa skrapmärken. Senare samma dag såg jag att honan var framme och försökte bita i äggen. De höll som tur var. Jag flyttade ner äggen i bamburöret tillsammans med äggen som hon hade lagt efter ombyggnationen (omgång 2). Sen petade jag ner en hydrometer/termometer bland dem och la ett nät över så de inte skulle komma åt äggen och eventuella kläckta ungar skulle inte bli uppätna. Idag kom jag hem efter en lång dag och såg mig omkring i terratiet. Då ligger där två NYA ägg (omgång 3) på samma plats som jag hade lagt de första!

Vad jag undrar är om geckos äggläggningsplats kan influeras av att ha sett ägg läggas/finnas på andra ställen?

Omgång 3

Bamburöret där omgång 1 & 2 vilar under nät

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Intressant tråd. Har dessvärre inga bra svar att ge, men följer tråden om det finns någon som har det.

2
1
RasmusJ:

Jag är definitivt ingen expert på geckos men som regel ska ägg med hårt skal inte ligga direkt på något fuktigt så om några ägg ligger på den fuktiga jorden bör dom kanske omplaceras. 

Det sägs ju ofta att orm och ödleägg (har ingen aning om detta även gäller sköldpaddor, krokodiler och tuataror men skulle tippa på det) dör om de vänds efter att embryot har ankrat sig i skalet (dvs. efter en dag eller så efter att de lagts) men jag vet att i alla fall jungfrugecko ägg klarar sig fint även om de vänts flertalet gånger, man bör kanske dock se till att de ligger på rätt håll efter att man flyttat på dem... 

Jag tror att som du nu gjort med att ha kvar äggen i terrariet med nät över är en bra ide. Se till att inte spraya vatten så att det rinner ner på äggen. Och se till att hålla noggrann uppsikt så du märker när de kläcks (skulle tippa att det tar 60-90 daggar i 22-27 grader, det kan dock säkert ta ännu längre tid). Det kan vara bra att som referns veta hur varmt äggen incuberas då detta väl påverkar kön hos phelsuma

Så vitt jag vet lägger honorna i det vilda ägg och sedan ser de dem aldrig igen. Det är väl möjligt att hon inte skulle äta sina egna ägg om dom ligger på samma ställe men jag har definitivt hört om geckos som äter upp sina ägg (så bra med nät över som du gjort!)

Som sagt, jag är definitivt inte expert på detta så de är nog bra att höra fler åsikter också!

Lycka till!

5
6
davidszakal:
Hej igen!

För er som fortfarande är nyfikna kommer en uppdatering. 12 ägg (OBS visar fel luftfuktighet, har testat att låta den ligga torrt, visar alltid 99%). Börjar tappa hoppet att de ska kläckas men de är kul att samla på :). Märkte dagens ägg (30/5) när jag kom hem. De låg i ena växten men efter ett tag började det rassla bland löven och då såg jag hanen buffla ut äggen på marken så jag fick lägga ner paret i burken med de andra.  

Såhär ser det ut i terrariet idag

På återseende!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild