Leopardgeckos, lite tips tack :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
10
Erika666:
har precis blivit med en leopardgecko och vill ha lite småtios om lite av varje :)

*levande växter el plast? 
* läst olika om matning. Men hur ofta matar ni, han är ca 5 år?.

jag vill ha så många tips om lite av varje kan man säga så mata på bara för vill att han ska ha det så bra som han bara kan :)

141
35
GeckoLover99:
Jag skulle absolut rekommendera levande växter om du vill ha lite grönt i terrariet, dels är det lite snyggare med levande och sen samlar dem ju inte på sig damm på det viset som plast och liknande gör ;)
sen matning kan ju variera en del, jag matar gärna med lite olika långa intervaller (var 2-3 dag) och ger heller inte samma mängd varje gång (hon brukar heller inte äta så mycket i taget om hon får mat oftare), ibland strax innan öms kan hon rätt och slätt  tvärvägra att äta också och då får hon helt enkelt vara ifred till någon dag efter att hon ömsat och då proppar hon i sig. Så, lär känna ödlan bara så kommer du snart lära dig vad som fungerar bäst för den :)
lägg gärna upp lite bilder sen också, och såklart så lycka till! ;D

2052
780
psyjoh:
Vad jag kan se på bilden så har du en ir lampa?
Alltså med infrarött ljus. De ger på tok för varm strålning och för starka strålar för en leopardgecko. Du bör byta den lampan mot en dagsljuslampa så fort som möjligt och istället få värmen från en värmematta. Leopardgeckos har ganska känslig hud och är överlag känsliga mot för hög värme. Dagsljuslampan/röret är endast till för att simulera dag o natt och ej för värme. Skulle inte en värmematta räcka till kan man ha en svag värmespot att komplettera med. 

Vad gäller växter så har jag plast. Men visst är det snyggt med riktiga. Tex. halvvissna grästuvor eller ngn kaktus. Vad gäller matning så får min äta så mkt han vill, oftast inte så jättemkt, men jag bestämmer när han får äta. Ibland varje dag och ibland en eller två ggr i veckan. Beror på årstid hur mkt han äter osv. Du kommer lära dig det efterhand som du lär känna honom. Viktigt är att hålla koll på mage och svans så de ej blir för stora eller för små. 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Har inte heller regelbundna matdagar utan det blir olika länge mellan matningarna och olika mycket beroende på vad jag matar med. 

Vad gäller växter så är jag inte förtjust i plast alls så jag använder bara riktiga och till min leopardgecko har jag några Aloe vera plantor. Funkar bra! 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Värt att tänka på är att dom allra flesta reptiler får på tok för mycket mat i fångenskap :) Enklare att övermata sitt djur än att mata för lite skulle jag säga. Och ett övermatat djur får ofta komplikationer och förkortad livslängd.

Mest ett tips till alla som håller reptiler i fångenskap.

141
35
GeckoLover99:
Jonas_ skrev:
Värt att tänka på är att dom allra flesta reptiler får på tok för mycket mat i fångenskap :) Enklare att övermata sitt djur än att mata för lite skulle jag säga. Och ett övermatat djur får ofta komplikationer och förkortad livslängd.

Mest ett tips till alla som håller reptiler i fångenskap.

Jag som tyckte jag kunde vara lite taskig som lät henne vänta en extra dag med mat ibland.. xD

26
10
Erika666:
psyjoh skrev:
Vad jag kan se på bilden så har du en ir lampa?
Alltså med infrarött ljus. De ger på tok för varm strålning och för starka strålar för en leopardgecko. Du bör byta den lampan mot en dagsljuslampa så fort som möjligt och istället få värmen från en värmematta. Leopardgeckos har ganska känslig hud och är överlag känsliga mot för hög värme. Dagsljuslampan/röret är endast till för att simulera dag o natt och ej för värme. Skulle inte en värmematta räcka till kan man ha en svag värmespot att komplettera med. 

Vad gäller växter så har jag plast. Men visst är det snyggt med riktiga. Tex. halvvissna grästuvor eller ngn kaktus. Vad gäller matning så får min äta så mkt han vill, oftast inte så jättemkt, men jag bestämmer när han får äta. Ibland varje dag och ibland en eller två ggr i veckan. Beror på årstid hur mkt han äter osv. Du kommer lära dig det efterhand som du lär känna honom. Viktigt är att hålla koll på mage och svans så de ej blir för stora eller för små. 

Ja lampa ska jag köpa ny på tis då det är vanlig dag igen för känns som det ä rlite för varmt. Så tack för bekräftelsen :)

26
10
Erika666:
GeckoLover99 skrev:

Jag som tyckte jag kunde vara lite taskig som lät henne vänta en extra dag med mat ibland.. xD

Har en vän som matar sin en gång i veckan med 4 syrsor...ibland varannan men de beror väl på olika saker kan jag tänka mig.

26
10
Erika666:
Dom som hade honom innan oss matade honom med pincett, hon sa att han inte orka jaga. Men ska jag fortsätta med pincett eller börja släppa ner en syrsa till honom o ge mjölmask el nåt annat fettande om han inte fångar dom?

47
9
linusekholm:
Erika666 skrev:
Dom som hade honom innan oss matade honom med pincett, hon sa att han inte orka jaga. Men ska jag fortsätta med pincett eller börja släppa ner en syrsa till honom o ge mjölmask el nåt annat fettande om han inte fångar dom?

Klart att han orkar jaga! Annars är det något som är fel!

Jag matar oftast med pincett eftersom att jag då vet säkert att alla har fått i sig (3st). Men har du bara en ödla så tror jag att det är roligast för både dig och ödlan att släppa syrsorna i terrariet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild