Leopardgeckos terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
9
linusekholm:
Hej! Funderar på att köpa någon eller några fler leopardgeckos. Har just nu två stycken i ett terrarium på 110×50×55 (LBH) med många grottor (använder zoo med excavator) och gömställen.

Hur många leopardgeckos skulle jag kunna stoppa in i ett sådant terrarium så att alla är glada och nöjda?

Tack på förhand! 

196
268
NickeJ89:
linusekholm skrev:
Hej! Funderar på att köpa någon eller några fler leopardgeckos. Har just nu två stycken i ett terrarium på 110×50×55 (LBH) med många grottor (använder zoo med excavator) och gömställen.

Hur många leopardgeckos skulle jag kunna stoppa in i ett sådant terrarium så att alla är glada och nöjda?

Tack på förhand! 

Hej.

Du får ha max tre könsmogna!
Ditt terrarium har en bottenyta av 0,55 m².

L80:
21-30 cm
Minsta tillåtna yta: 0,36 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 0,045 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 0,15 m2
Minsta höjd: 0,3 m

47
9
linusekholm:
Följdfråga på det:
Har ni på era värmemattor 24/7 eller stänger ni av dom på natten?
Har sett att det står olika på olika hemsidor.

141
35
GeckoLover99:
Ha på en liten stund efter släckning, för att simulera solvärme som avdunstar, sen stäng av.
I öknenmiljö, pga att det sällan och oftast inte alls finns några moln som håller kvar värmen, så kan det ju bli riktigt ordentligt kallt på natten så det främjar deras naturliga beteende och hälsa att få en koncis temperatursänkning på natten.

107
7
Andresjolander97:
linusekholm skrev:
Följdfråga på det:
Har ni på era värmemattor 24/7 eller stänger ni av dom på natten?
Har sett att det står olika på olika hemsidor.

Jag kör med en termostat som ligger på 35 på dagen och går ner till runt 20 grader på natten. Men innan jag använde termostat hade jag en timer som satte igång 7 på morgonen och stängdes av 11 på kvällen.  Kan vara bekvämt med antingen timer eller om du vill lägga ut lite pengar på en termostat. Kan rekommendera termostat då dom flesta modeller har display som visar värmen så du ser att det är bra värme dygnet runt!

47
9
linusekholm:
Andresjolander97 skrev:

Jag kör med en termostat som ligger på 35 på dagen och går ner till runt 20 grader på natten. Men innan jag använde termostat hade jag en timer som satte igång 7 på morgonen och stängdes av 11 på kvällen.  Kan vara bekvämt med antingen timer eller om du vill lägga ut lite pengar på en termostat. Kan rekommendera termostat då dom flesta modeller har display som visar värmen så du ser att det är bra värme dygnet runt!

Okej:) jag använder timer just nu och det verkar funka bra! Får se om jag behöver införskaffa mig en termostat nu när jag har bytt bottenmaterial eftersom att det påverkar värmen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild