Belysning till panterkamelont unge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

33
4
Marcuslb:
hej det är så att jag ska införskaffa terrarium och liknande till ett framtida köp och tänkte fråga vad för belysning ni använder till era? kommer att köpa ett nätterrarium vet att ånga ej tycker om det på grund av att det ej håller fukten bra men jag ska ge det ett försök storleken jag hade tänkt är 45x45x90 till att börja med :)

66
9
Panosz:
Tja har inget så jätte stor eftarenhet av arten, så belysningen får nån annan gärna höra av sig, men vad jag har läst och hört av folk (usa) som har nätterrarium är inte att rekomendera här i sverige, då som tidigare på andra trådar nämnt att den håller inte bra fukt. Så jag tycker hellre kör på det säkra sidan än att försöka ge det ett försök, det skulle jag göra iallafall. Lucka till 

33
4
Marcuslb:
Panosz skrev:
Tja har inget så jätte stor eftarenhet av arten, så belysningen får nån annan gärna höra av sig, men vad jag har läst och hört av folk (usa) som har nätterrarium är inte att rekomendera här i sverige, då som tidigare på andra trådar nämnt att den håller inte bra fukt. Så jag tycker hellre kör på det säkra sidan än att försöka ge det ett försök, det skulle jag göra iallafall. Lucka till 

som jag skrev så vill jag ge det ett försök, pågrund av att dom behöver bra ventelation :) tack så mycket

1159
626
Temla:
Ett tips om du ska ha ett nätterrarium. Tänk på att du måste vattenspraya mycket, möjligen även ha en fogger igång med jämna mellanrum för att hålla upp fuktigheten. Var försiktig så du inte får fuktskador där terrariet står eller tapeter i närheten blir förstörda. 

I övrigt håller jag med panozs, det kommer att bli svårt att hålla rätt fuktighet i ett nätterrarium.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Jag skulle för en unge som är lite känsligare för uttorkning samt ömsar oftare än vuxna hålla den i ett terrarium med glassidor men samtidigt god ventilation, själv använder jag ExoTerra som har helt nättak samt god ventilation vid dörrarna men där det samtidigt är lättare att hålla god luftfuktighet för en juvenil! När den växer så kan du gott göra ett försök med nätterrarium då individen är mer motståndkraftig! 

Belysningsmässigt tycker jag att du ska köra på HID-lampor till panterkameleont, kombinerat med riktlig belysning från lysrör! 

33
4
Marcuslb:
AlexGustavsson skrev:
Jag skulle för en unge som är lite känsligare för uttorkning samt ömsar oftare än vuxna hålla den i ett terrarium med glassidor men samtidigt god ventilation, själv använder jag ExoTerra som har helt nättak samt god ventilation vid dörrarna men där det samtidigt är lättare att hålla god luftfuktighet för en juvenil! När den växer så kan du gott göra ett försök med nätterrarium då individen är mer motståndkraftig! 

Belysningsmässigt tycker jag att du ska köra på HID-lampor till panterkameleont, kombinerat med riktlig belysning från lysrör! 

vad för hid lampor har du länk? :)

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Marcuslb skrev:

vad för hid lampor har du länk? :)

Finns en hel uppsjö av lika varianter! www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/ 

33
4
Marcuslb:

AlexGustavsson skrev:

Finns en hel uppsjö av lika varianter! www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/ 

Toppen vilken storlek på terrarium?

funkar både wide beam och flood?

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Marcuslb skrev:

Toppen vilken storlek på terrarium?

Vilken ålder är det på ungen? Jag kör på 30x30x45cm (bxdxh) de första månaderna! Om man håller dem för stort så kan de i början ha problem att hitta mat! De växer ju relativt snabbt så det gäller att hänga med och gå upp ordentligt i storlek, för en vuxen behöver du ett rejält stort terrarie! 

33
4
Marcuslb:
AlexGustavsson skrev:

Vilken ålder är det på ungen? Jag kör på 30x30x45cm (bxdxh) de första månaderna! Om man håller dem för stort så kan de i början ha problem att hitta mat! De växer ju relativt snabbt så det gäller att hänga med och gå upp ordentligt i storlek, för en vuxen behöver du ett rejält stort terrarie! 

har ej köpt ungen än utan det är för framtida köp :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild