Fuktkontroll?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

125
183
Redfoottortoise:
Jag använder Lucky Reptile's Humidity Control II till båda mina stora terrarier där jag har rödfotad skogssköldpadda. Dessa är i sin tur kopplade till två stora regnsystem av typen Jewelspray. Jag har haft detta i drift nu i ett flertal år, men har det sista året märkt att Humidity Control börjar bli missvisande, så att regnsystemen inte startas när fuktnivån är för låg längre. Displayen visar alltså ett för högt värde jämfört med vad kontrollinstrumenten gör? Detta kan slå fel på mer än 10-15% ibland.

Mig veterligen är det i princip endast Lucky Reptile som tillhandahåller kontrollutrustning till just fuktnivå som man kan styra andra enheter med? Jag har sett att det finns "billigare" varianter som t.ex är kombi med både temp och fukt, men jag vill ogärna köpa något av sämre kvalitet, utan betalar gärna något mer bara kvaliteten är bättre!

Jag använder f.ö Lucky Reptile's Temp Control till värmen, men det har aldrig varit några problem...

Vad har ni andra för erfarenhet av detta?

Tacksam för tips !

/M

125
183
Redfoottortoise:
För er info så har jag hittat en helt splitter ny produkt från Engelska Microclimate, en kombi förvisso som styr både temperatur och luftfuktighet, med bl.a touch screen.

Nu skall jag bara ta reda på när den släpps, vad den kostar och var jag kan inhandla två ?

Den heter EVO PRO A3 för er som är nyfikna !

www.microclimate.co.uk/evo-pro/

376
359
a6lex:
Jag kör med EVO och den fungerar relativt bra :) Blir intresant att se EVO PRO då microclimte mig veterligen aldrig har gjort någon hygrostat. EVOn jag har va kännslig mot fukt så jag fick täta givaren.

230
185
Humi:
Redfoottortoise skrev:
Jag använder Lucky Reptile's Humidity Control II till båda mina stora terrarier, där jag har Rödfotad Skogssköldpadda. Dessa är i sin tur kopplade till två stora regnsystem av typen Jewelspray. Jag har haft detta i drift nu i ett flertal år, men har det sista året märkt att Humidity Control börjar bli missvisande, så att regnsystemen inte startas när fuktkvoten är för låg längre. Displayen visar alltså ett för högt värde jämfört med vad kontrollinstrumenten gör ? Detta kan slå på mer än 10-15% ibland.

Mig veterligen så är det i princip endast Lucky Reptile som tillhandahåller kontrollutrustning till just fuktkvot som man kan styra andra enheter med ? Jag har sett att det finns "billigare" varianter som t.ex är kombi med både temp och fukta, men jag vill ogärna köpa nåt med sämre kvalitet, utan betalar gärna något mer bara kvaliteten är bättre !

Jag använder f.ö Lucky Reptile's Temp Control till värmen, men det har aldrig varit några problem...

Vad har ni andra för erfarenhet från detta ?

Tacksam för tips !

/M

Ska du ha en stabil så finns det en som heter MH13001, fungerar klockrent och har bättre kvalitét än andra "reptil controllers" på marknaden. Du behöver dock bygga in den i någonting. 
Simpelt sagt, mycket mer jobb än med resterande saker men med mycket bättre kvalitét. 

125
183
Redfoottortoise:
a6lex skrev:
Jag kör med EVO och den fungerar relativt bra :) Blir intresant att se EVO PRO då microclimte mig veterligen aldrig har gjort någon hygrostat. EVOn jag har va kännslig mot fukt så jag fick täta givaren.

Den verkar vara testad iaf ?

"The Microclimate EVO Pro is a revolutionary new thermostat which, along with all of the previous EVO’s amazing features now comes complete with a hygrostat and one of the most accurate and robust humidity sensors available today. The sensor has been used and tested by the military at sea so will easily stand the test of time inside your herptiles enclosure. The humidity sensor has been combined with the temperature sensor into a single probe making installation straight forward."

376
359
a6lex:
Redfoottortoise skrev:

Den verkar vara testad iaf ?

"The Microclimate EVO Pro is a revolutionary new thermostat which, along with all of the previous EVO’s amazing features now comes complete with a hygrostat and one of the most accurate and robust humidity sensors available today. The sensor has been used and tested by the military at sea so will easily stand the test of time inside your herptiles enclosure. The humidity sensor has been combined with the temperature sensor into a single probe making installation straight forward."

Testad skulle jag inte vilja påstå, de sa att min skulle klara fukt hur bra som helst vilket den inte gjorde... Ska det testas ska det vara av något oberoende :)

155
39
kosinuss:
Redfoottortoise skrev:
För er info så har jag hittat en helt splitter ny produkt från Engelska Microclimate, en kombi förvisso som styr både temperatur och luftfuktighet, med bl.a touch screen.

Nu skall jag bara ta reda på när den släpps, vad den kostar och var jag kan inhandla två ?

Den heter EVO PRO A3 för er som är nyfikna !

www.microclimate.co.uk/evo-pro/

Här kan du lesa om den. Kommer snart på Norsk web.
reptilutstyr.net/index.php?route=common/home
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild