Trasig sensor, habistat.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

497
213
David:
Nån elkunnig här?
Jag har en dimmande termostat från habistat. En lite olycka skedde när jag plockade ner ett terrarium som den satt i. Lite för mycket våld användes:)
Följden blev att "knoppen" som känner temperaturen gick av. Så nu är termostaten oanvändbar. 
Man tycker dock att det borde gå fixa. Nån som har en ide'.

497
213
David:
Googlar man så kan man hitta en sån här men den har tre sladdar ser jag. Den som sitter i Habistaten har två, en blå och en brun.
www.electrokit.com/temperatursensor-vattentat-ds18b20.49197

230
185
Humi:
David skrev:
Googlar man så kan man hitta en sån här men den har tre sladdar ser jag. Den som sitter i Habistaten har två, en blå och en brun.

Bara att sätta dit den och köra! :)

497
213
David:
Så här sitter kabeln i termostaten. Vädigt suddig bild...

235
155
Brokensynapse:
Borde väl få att sätta ihop det igen beroende på hur det gick av och sedan köra krympslang på. 

497
213
David:
Alltså knoppen längst ut är helt av och försvunnen. Det var faktiskt nåt år sen det hände. Termostaten har blivit liggande då jag inte behövt den men nu har jag lite projekt som behöver termostat och tyckte det var synd att inte kunna använda den, den fungerade väldigt bra annars. 

24
6
Patrik_Mk:
David skrev:

dom sensorer med tre sladdar är av annan typ, tror inte att det går att använda. det är två matningsledningar och 3:e som ger en varierande spänning till styrningen beroende på tempen.

Köper du en sensor med 2 sladdar så måste du ändå välja rätt motstånd. Man får mäta på det gamla för att ta reda på vilket resistansområde den ligger inom. Det finns olika. Får du tag i rätt sensor så kan du bara löda och täta med krympslang och smältlim.

Den du har kanske går att laga om det finns anslutningar kvar att löda på. Man får ibland ta bort endel av kapslingen för att komma åt anslutningarna.
Jag kan hjälpa dig om du vill, bara o säga till.

497
213
David:
Retar mig grymt mycket på att jag inte hittar knoppen. alltså själva sensorn...
Kollar man på t ex Conrad.se så finns det hur mycket temperatursensor som helst.
Ska försöka ta reda på vad det är för sort som ska vara till habistaten. Annars får jag väl köpa en ny. Lite surt då detta är den dimmande med nattsä ingen=dyr.

376
359
a6lex:
David skrev:
Retar mig grymt mycket på att jag inte hittar knoppen. alltså själva sensorn...
Kollar man på t ex Conrad.se så finns det hur mycket temperatursensor som helst.
Ska försöka ta reda på vad det är för sort som ska vara till habistaten. Annars får jag väl köpa en ny. Lite surt då detta är den dimmande med nattsä ingen=dyr.

Det ska sitta en teroresitor mest troligt en PT100. Hör annars av dig till Habistat och be dem skicka en sensor till just din modell så är det ju bara att löda in den. 

376
359
a6lex:

Köp denna och testa de olika referensvärderna: www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/motstand/panelpotentiometer-1-k%CF%89-p90310

en.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer

Sen vet du vad du ska ha för givare

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild