Morelia viridis, juvenilterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

496
213
David:
Jag har haft reptiler i många år och Grön trädyton har alltid varit en drömorm men aldrig haft någon. Funderar på att göra slag i saken och skaffa en.

Har alltid haft mycket plastlådor till ormungar men till en GTP hade jag velat ha terrarie från början. 

VAd tycker ni jag ska satsa på i storlek till en juvenil. Kan man köra en storlek upp till ett års ålder och sen gå över till "vuxenterrariet" eller ska man byta i fler steg.

Vuxenterrariet tänker jag nog ska vara typ 120x60x60.

Har lite glasterrarier som står tomma men alla har ju nackdelen med mycket ventilation i taket.

Hur hade ni gjort?

14
2
johanw87:
Det jag gjorde med min var att ha dom i Hammarplast lådor tills dom va stora nog å flytta inn i "vuxenburkarna" köpte dom största som fanns på IKEA 

14
2
johanw87:
Innan jag hade dom i dom största Hammarplast hade jag dom i medel stora Hammarplast backar , du borde kunna flytta inn dom i vuxen burken run 1,5-2 års ålder beroende på hur du matar dom , lycka till ! Dom är fantastiska ormar ! 
Kolla även forumet moreliaviridis.yuku.com jätte stort forum för gtp nördar världen över ! Inte säker på om ja stavade det rätt , men googla det om det var fel 
Mvh Johan

496
213
David:
Jo hammarplast är nog det enklaste. Men varför göra det enkelt för sig:)
Hur löste du värmen i hammarplast? Bör man ha värmen ovanifrån eller från sidan hellre än under?

36
41
Lnap83:
Jag hade min juvenil i en petbox ca 1v tills den käkat, sen åkte den in i ett exo terra 45x45x60 fullt inrett med växter osv, har inte missat en måltid och växer bra. Fördel med petbox är att man slipper se ormen, men vill man inte se den behöver man inte köpa nån! Alla tycker vi olika, men att stoppa en orm i plastlåda och påstå att den trivs där är skitsnack.

496
213
David:
Lnap83 skrev:
Jag hade min juvenil i en petbox ca 1v tills den käkat, sen åkte den in i ett exo terra 45x45x60 fullt inrett med växter osv, har inte missat en måltid och växer bra. Fördel med petbox är att man slipper se ormen, men vill man inte se den behöver man inte köpa nån! Alla tycker vi olika, men att stoppa en orm i plastlåda och påstå att den trivs där är skitsnack.

Lite så mina tankar går, hur gör du med uppvärmningen i exo terra? Spot uppifrån?

36
41
Lnap83:
David skrev:

Lite så mina tankar går, hur gör du med uppvärmningen i exo terra? Spot uppifrån?

Har lagt en ljusramp över halva med dagsljus och uv. Sen är där en spot med värme bakom, nattetid kör jag med värmelampa ovanifrån med, testa först med värmematta men vart inte helt nöjd med tempen. Är gott om grenar så ormen har möjlighet att "hänga" både på varma och kalla delen, oftast så hänger den mitt emellan.

496
213
David:
Lnap83 skrev:

Har lagt en ljusramp över halva med dagsljus och uv. Sen är där en spot med värme bakom, nattetid kör jag med värmelampa ovanifrån med, testa först med värmematta men vart inte helt nöjd med tempen. Är gott om grenar så ormen har möjlighet att "hänga" både på varma och kalla delen, oftast så hänger den mitt emellan.

Jag hade gärna intrett ett riktigt regnskogsterrarie med levande växter och då känns värme underifrån som en dålig idé.
Inga problem med fukten? Tänker pga det "öppna" taket.

36
41
Lnap83:
David skrev:

Jag hade gärna intrett ett riktigt regnskogsterrarie med levande växter och då känns värme underifrån som en dålig idé.
Inga problem med fukten? Tänker pga det "öppna" taket.

Ska snart flytta in han i ett större och då hade jag med tänkt köra levande. Nä nu är ju halva taket täckt med ljusrampen så det funkar bra, har en vattenskål och duschar en gång om dagen och det håller en jämn nivå. 

230
185
Humi:
Lnap83 skrev:

Påstå att en reptil trivs i fångenskap är skitsnack.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild