Värmelampa på Exoterra med "nättak", hur funkar det??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
7
VictoriaLundberg:
Har ett vanligt ExoTerra med screen cover-lock, 60Lx45Bx50H och kom på att det kan ju bli helt tokigt att ha en värmelampa på det? Kommer inte plasten smälta?? Alternativt att nätet av metall blir jättevarmt?

Har nyfikna små majsormar så att ha lampan inne är inte ett alternativ, (därav även rädslan att metallen blir brännhet) kommer även att ha värmematta men en till värmekälla vore ju liksom bra... Någon som har något bra tips på hur jag kan lösa detta? Helst inget jättedyrt, eller avancerat då jag varken har oändligt med pengar eller byggkunskaper. 

Funkar det kanske att fästa någon armatur så att det kommer värme från sidan? 

2966
1648
Hoggaforfan:
Vi har små krukor som armaturer på några spindelburkar och det fungerar fint. Jag har inte känt omgallret är varmt men sett spindlar sitta ganska nära det så det bör inte bli supervarmt sålänge lampan inte vilar direkt på gallret, luft leder värme ganska dåligt.
Kan du undvika att plasten hamnar under lampan så lär det vara lugnt. Jag tror inte plasten tar skada heller men lite osäker på det. 
Men det enklaste sättet är att testa, låt det vara ett dygn och titta lite då och då om du ser något eller känner att plasten börjar bli mjuk.

34
14
gecko01:
Jag har min värmelampa med armaturens kanter som vilar på plastkanterna så det är lite luft emellen själva lampan och metallgallret. Nu är ju inte min gecko uppe i taket men jag har inte sett att terrariet tagit någon skada av det överhuvudtaget.

35
62
Rob73:

Finns ju även sån här hållare från exoterra som man får upp belysningen från gallret en bit, kanske inte jättesnyggt men fungerar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild