Svanslösa crested

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

321
444
Daniel_S:
Jättekorkad fråga kanske, men jag är lite nyfiken...
Jag tycker man väldigt ofta ser svanslösa ögonfransar till salu. På många andra bilder på dessa, ser man också ofta att dom är svanslösa.. Varför är det så? Tappar de lätt svansen eller kan de födas utan svans?
Har hållt geckos många år, men aldrig ögonfransar, så jag undrar helt enkelt om det finns en typ anatomisk eller liknande anledning till detta? Av alla de geckos jag haft å har aldrig nån av mina tappat svans någonsin.

Eller är det helt enkelt som så att folk inte kan hålla fingarna i styr och har ett behov av att pilla på sina geckos och att de därför ofta har tappad svans? 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Jag tror inte folk kan hålla fingrarna ifrån sina ödlor och det är därför man ser så väldigt många utan svans :) Jag kan absolut ha fel men uppfattningen jag får när man ser på internet är att folk håller på med sina geckos rätt mycket. 

82
45
SusannaNO2:
De har väldigt lätt att tappa svansen, dock har jag ingen egen erfarenhet av det. Har läst om geckosar som tappat svansen när man dammsugit i rummet bredvid, osv. Nästan alla vuxna ögonfransgeckos i det vilda har ingen svans.

235
155
Brokensynapse:
Jag läste lite om detta då jag hade en gecko som led av FTS, floppy tail syndrom, och detta berodde bl.a pga av olika näring/vitamin brister, kalk brist och även att i det vilda så tappade dom svansen utav olika orsaker så om jag förstod allting rätt så "bör" ödlan tappa svansen om man kan uttrycka sig så då det blivit ett vanligt förekommande fenomen i det vilda att svansen tas av andra djur eller liknande. Så man kan säga att ödlan har utvecklats till att tappa svansen i ett tidigt skede för att sedan spendera resten av livet svanslös.

Detta vill säga om jag förstod allting rätt, va länge sen jag läste om det.

En av "boten" på FTS va också bland annat ett tail nip, man håller i svansroten till ödlan släpper svansen.

Tillägg: Mesta av informationen fick jag från utländska forum så etiken bakom det är inget jag stöttar och ödet för ödlan blev till att flytta till en mer erfaren person som hade ett större intresse för just dessa geckos och jag valde att inte skaffa fler geckoödlor.

14
8
Colafon:
Lite som du säger, just ögonfransgeckos (Correlophus ciliatus alltså) har väldigt lätt att tappa svansen jämfört med många ödlor och till skillnad mot dem växer deras inte ut igen.
Har hört att det i det vilda är väldigt ovanligt att se en vuxen individ med svansen i behåll.

Även om för mycket hantering absolut kan vara orsaken bakom att de tappar svansen verkar det som att de är rätt duktiga på att tappa den på egen hand också.. :)

((Menar med detta inlägg inte att rättfärdiga så mycket hantering att ödlan tappar sin svans för att "de hade tappat den ändå"))

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Jonas_ skrev:
Jag tror inte folk kan hålla fingrarna ifrån sina ödlor och det är därför man ser så väldigt många utan svans :) Jag kan absolut ha fel men uppfattningen jag får när man ser på internet är att folk håller på med sina geckos rätt mycket. 

Så kan det absolut vara, man ska plocka ut ödlan som blir extremt stressad och släpper svansen i försvar! Själv plockar jag sällan med mina cresteds annat än vid storstädning. Men visst, vissa är mer relaxed och då finns möjlighet att ta ut för att fota :)

Men det finns så många andra anledningar också så man ska inte döma någon med svanslösa djur. En av mina honor släppte svansen under parning helt utan min påverkan. Och en annan släppte svansen under ett väldans åskväder. 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Menar nu inte att du Jonas dömer någon utan ville mer bara påpeka att hantering är kanske inte alltid den största orsaken till svanslösa djur ;)

293
354
Dynamitella:

Här har ungar tappat svansen rakt i ägglådan utan att ens ha sett en människa. Även har geckos bitit varandra (ska man para eller hålla dem ihop är det alltid en risk), och släppt svansen vid åskoväder, dammsugande, katter som skrämt dem eller helt enkelt höga ljud eller vibrationer.

Likväl släpps svansar friskt vid transport mellan hem, då det omöjligen går att göra utan att sätta ödlan i en burk och transportera den.

Så att det har med klåfingrighet att göra är nog bland de ovanligare anledningarna. Har aldrig haft en ödla som släppt svansen pga hantering. Däremot av ett par andra anledningar som jag nämnt ovan (har en som släppt svansen här pga sjukdom och en som släppt pga att vår katt fick upp haspen till rummet och satt och bankade på lådan).

Med det sagt hanterar jag inte mina ödlor mer än nödvändigt. Endast vid vägning några gånger per år, enstaka bilder eller flytt mellan terrarier. 

Folk hanterar dem alldeles för friskt och för eget nöje. Men det är en annan diskussion.

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

anniemalmros skrev:
Menar nu inte att du Jonas dömer någon utan ville mer bara påpeka att hantering är kanske inte alltid den största orsaken till svanslösa djur ;)

Nej då ingen fara, diskutera måste man få göra utan att tjafsa :) 

Och du har säkert rätt i det du säger om svansarna, geckos har du mer erfarenhet av! Och jag pratade faktiskt med en bekant tidigare och dom kunde tydligen släppa svansen inuti terrariet också :) 

417
249
KANDARBA:
Jonas_ skrev:

Nej då ingen fara, diskutera måste man få göra utan att tjafsa :) 

Och du har säkert rätt i det du säger om svansarna, geckos har du mer erfarenhet av! Och jag pratade faktiskt med en bekant tidigare och dom kunde tydligen släppa svansen inuti terrariet också :) 

Ja det kan dom. Har faktisk en som släppte svansen i terrariet. Och jag rör typ aldrig djuren ^^ 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild