Ventil för att tömma ut vatten?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

30
12
Scarpie:

Sitter i startgropen för att bygga mitt första terrarie till en Jemenkameleont.

Ska ha lekakulor och subtrat i botten och levande växter planterade.

En tanke jag har är att botten kan bli ganska vattenfyllt trots levande växter om det skall användas både fogger och dripper eller ens med bara fogger om den skall få gå ett tag.

Så till frågan: Har någon erfarenhet av att bygga in en ventil i botten på terrariet för att enkelt tömma ur vatten om det skulle stiga?

Eller har ni bättre lösningar?

378
479
Svedjemo:
Scarpie skrev:
Sitter i startgropen för att bygga mitt första terrarie till en Jemenkameleont.

Ska ha lekakulor och subtrat i botten och levande växter planterade.

En tanke jag har är att botten kan bli ganska vattenfyllt trots levande växter om det skall användas både fogger och dripper eller ens med bara fogger om den skall få gå ett tag.

Så till frågan: Har någon erfarenhet av att bygga in en ventil i botten på terrariet för att enkelt tömma ur vatten om det skulle stiga?

Eller har ni bättre lösningar?

Antingen borrar du ett hål i botten eller på sidan och sätter in en genomföring. Andra alternativet är att skära av botten på en 50cl PET-flaska och sätta den i botten av terrariet med korken uppåt och göra några hål i flaskan nära botten så att vattnet kan rinna in i flaskan. Limma fast flaskan med några duttar silikon. Man ser till så att korken slutar strax under ytan av bottensubstratet så att det är lätt att gräva fram den. Sen är det bara att skruva av korken och stoppa ner en slang när man vill tömma ut vatten. (Lite svårt att förklara men hoppas att du förstår)

30
12
Scarpie:

Förstår precis vad du menar, det har jag inte tänkt på. Skulle vara ett alternativ. 

Men vill nog helst montera någon slags ventil så man slipper slanga..

376
359
a6lex:
Scarpie skrev:
Förstår precis vad du menar, det har jag inte tänkt på. Skulle vara ett alternativ. 

Men vill nog helst montera någon slags ventil så man slipper slanga..

Jagg byggde in en ventil i mitt terrarie, fruktansvärt smidigt, tömmer 20l på 10sec.

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4381&p=2
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4381&p=3
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4381&p=10

Ser ut så nu :)

30
12
Scarpie:

Har precis kommit igång och det blir en liknande, men lite förenklad lösning då jag inte kommer få de mängderna vatten. Dränage i botten som skall samlas upp i dunk/skål.

Vill förövrigt tacka för en förlorat timma, då jag fastnade helt i din tråd :) Snyggt jobbat!

376
359
a6lex:
Scarpie skrev:
Har precis kommit igång och det blir en liknande, men lite förenklad lösning då jag inte kommer få de mängderna vatten. Dränage i botten som skall samlas upp i dunk/skål.

Vill förövrigt tacka för en förlorat timma, då jag fastnade helt i din tråd :) Snyggt jobbat!

Tackar! Är riktig nöjd, är bara lite småpill med att få till dimmaskinen och fylla det "tomma" utrymmet som finns i terrariet
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild