Byte av sand?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
3
Jacob03:
Hej.
I mitt terrarium där jag har min leopardgecko har det börjat lukta väldigt illa. Ska man byta sand, och i sånna fall när? Jag köpte den för två månader sen samtidigt som jag köpte terrariet. Terrariet är 80x45 i bottnen, och sanden jag använder är desert sand från exoterra.
Är glad om jag kan få hjälp med denna fråga.
Mvh Jacob.

34
14
gecko01:
Det låter lite konstigt tycker jag. Vi har haft vår leopardgecko i fyra månader nu och det luktar inte illa alls? Vi har också exo-terra sand i det. Vad har du i övrigt i terrariet?
Mvh Tobias

417
249
KANDARBA:
Är det rent från djurets avföring eller mat som ligger kvar. Ifall man inte städar så kan även det börja lukta. 

34
14
gecko01:
KANDARBA skrev:
Är det rent från djurets avföring eller mat som ligger kvar. Ifall man inte städar så kan även det börja lukta. 

Det var nå sånt jag tänkte på också. Har man levande växter som inte mår så bra så kan väl även de lukta?

309
38
reptilicus_:
När bör man byta sand skenerelt? 

417
249
KANDARBA:
Jag byter inte enligt något skena utan fet blir nån gång då och då. Vet faktiskt inte. Men iallafall ett par gånger om året byter jag i alla terrarier. 
Men rensar sanden gör jag en gång i veckan helst oftare om jag tänker på det. 

Men jag köper sand i stora säckar. I en akvarie affär. Det är mycket stor skillnad på priset.

1159
626
Temla:
En eller ett par döda syrsor eller dubia kan lukta riktigt illa. 

Tar för givet att du städar bort avföringen när du ser den. 

12
3
Jacob03:
Jag tar bort all avföring, och alla döda syrsor när jag ser några. Jag har inga levande växter.

141
35
GeckoLover99:
Jacob03 skrev:
Jag tar bort all avföring, och alla döda syrsor när jag ser några. Jag har inga levande växter.

Det började lukta konstigt inne i min ödlas terrarium också, iofs hade jag inte exo-terra sand men kanske kan hjälpa ändå, det visade sig att hon gärna grävde ner gräshoppor (långt ner i sanden och alltid på olika ställen) hon bitit ihjäl men sedan bestämt sig för att hamstra till senare. Så, mitt råd, prova att byta sand och se till att ödlan äter upp allt och avvakta ett par dagar till en vecka och se om det blir bättre.
hoppas det är till nån hjälp :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild