Byggt terrarium men limmet luktar väldigt starkt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
1
AMo:
Tjena!

Jag har nyligen byggt ett terrarium av en gammal hylla. Jag åkte förbi byggmax och köpte dekorsten samt ett lim som de rekommenderade. 

Limmet heter illbruck sp054, personalen sa att jag kunde använda den då den tål fukt och är luktsvag. innehåller heller inga farliga kemikalier. Innan jag köpte  den läste jag på förpackningen och där står det inget  om giftiga ämnen och mycket riktigt så står det svag lukt samt att den fungerar för både inomhus som utomhus. Då tänkte jag att detta är bra.

Jag fogade i kanterna och limmade dit dekorstenen som bakgrund med detta lim/fog. Nu har det gått ca 2 veckor men fortfarande luktar det fruktansvärt starkt. 

Ormen som jag skaffade får fortsätta ligga i en låda då jag inte vågar låta den flytta in där. Det verkar inte vara några giftiga ämnen i men den lukten kan väl inte vara bra för ormen.

Tacksam för tips

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

Nu är det svårt att svara på eftersom vi inte känner lukten men ska göra ett försök iaf :) 

Personligen hade jag använt mig av akvariesilicon då jag bara har bra erfarenheter av det i terrarium, superstarkt när det härdat några timmar + att det är helt luktfritt! 

Men om du efter två veckor tycker att det luktar väldigt starkt i terrariet skulle jag vara väldigt försiktig med att stoppa djur därinne, det är vad jag hade gjort. Frågan är vad som menas med luktsvag, låter som att det går att tolka lite olika beroende på vem man är och vad man jämför med :) Jag skulle helst velat att det stod helt luktfritt på det jag skulle använda inuti terrarierna. 

Om det är farligt för din orm kan jag tyvärr inte svara på då jag aldrig hört talas om detta lim/fog innan. Prova ta bort skjutglasen på burken så det kan cirkulera mycket frisk luft inuti där, gärna ha fönstret öppet ett dygn samtidigt, kan ju vara värt att testa iaf :) 

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag läste igenom säkerhetsbladet och det verkar vara en bra produkt på pappret så konstigt att det luktar, speciellt efter så lång tid.
Öppna upp rutorna och har du möjlighet så ställ det i garage.
Det ser ut som du har väldigt lite ventilation, kanske kan bero på det? Att doften blivit instängd?
Låt det vädra med öppna glas i några dagar och se om det hjälper. Annars får du ta kontakt med butiken eller maila illbruck och se om de har en lösning.

11
1
AMo:
Jonas_ skrev:
Nu är det svårt att svara på eftersom vi inte känner lukten men ska göra ett försök iaf :) 

Personligen hade jag använt mig av akvariesilicon då jag bara har bra erfarenheter av det i terrarium, superstarkt när det härdat några timmar + att det är helt luktfritt! 

Men om du efter två veckor tycker att det luktar väldigt starkt i terrariet skulle jag vara väldigt försiktig med att stoppa djur därinne, det är vad jag hade gjort. Frågan är vad som menas med luktsvag, låter som att det går att tolka lite olika beroende på vem man är och vad man jämför med :) Jag skulle helst velat att det stod helt luktfritt på det jag skulle använda inuti terrarierna. 

Om det är farligt för din orm kan jag tyvärr inte svara på då jag aldrig hört talas om detta lim/fog innan. Prova ta bort skjutglasen på burken så det kan cirkulera mycket frisk luft inuti där, gärna ha fönstret öppet ett dygn samtidigt, kan ju vara värt att testa iaf :) 

Hoggaforfan skrev:
Jag läste igenom säkerhetsbladet och det verkar vara en bra produkt på pappret så konstigt att det luktar, speciellt efter så lång tid.
Öppna upp rutorna och har du möjlighet så ställ det i garage.
Det ser ut som du har väldigt lite ventilation, kanske kan bero på det? Att doften blivit instängd?
Låt det vädra med öppna glas i några dagar och se om det hjälper. Annars får du ta kontakt med butiken eller maila illbruck och se om de har en lösning.

Jag har sedan i tisdags ställt terrariet vid fönstret och tagit bort glaset. Men lukten är kvar. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Ta kontakt med först butiken sen illbruck om det skulle behövas. 
Doften är troligtvis inte giftig men kan kanske orsaka obehag för ormen.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Du kan juh även testa att ställa in en fläkt där i så du får ytterligare fart på luften nu i någon dag innan du ska lägga in ormen. =)

417
249
KANDARBA:
jag hade ett lim som luktade någon dag sedan försvann det. Så doften försvinner nog. 

11
1
AMo:
OK, 

Men tror ni att det är ok att låta ormen flytta in? Känns jobbigt att ha den i en plast låda.

417
249
KANDARBA:
Det är ju en eget val man gör. 
Men jag själv skulle inte rekomendera det då man inte vet vad som händer med ormen. 

Att den bor i en plast låda ett par dagar gör inte så mycket egentligen. 
Glöm inte värmen bara. 

11
1
AMo:
Nu har jag ställt ut terrariet på balkongen. Ska se om lukten försvinner :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild