Fuktsäkert

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
2
kimbergstrom:
Har funderat på att beställa OSB terrarium, lättaste sättet att vatten/fukt säkra det är det med silikon? Har ni några andra förslag ? 

2966
1648
Hoggaforfan:
Det är nog det jobbigaste sättet att fuktsäkra det. Hur blött ska det vara däri?
PVA-lim eller epoxy-lack är ett bättre alternativ. 

Medlem i SHF
4051
5102
Jonas_:

Ska det vara konstant hög luftfuktighet är det en del jobb med OSB, bättre då att bygga i formplyfa :) 

Men om du nu ändå bestämmer dig för OSB så finns det flera olika alternativ, vissa är jättebra medans andra är mindre bra. 

Till alla mina OSB-terrarier, har ett tiotal just nu, har jag använt mig av badrumsfärg, våtrumsfärg. Jag målar minst tre lager med det, ska tilläggas att jag inte har konstant hög luftfuktighet i dessa burkar, går mestadels olika rutpytons i dom. Dom har också tillgång till fuktlådor även om användandet av dom är lite sisådär :) 

Jag köpte vit färg då den var billigast, men eftersom jag verkligen ogillar färgen vit på terrarier så blandade jag i svart färgpigment vilket gav resultatet jag var ute efter, grått :) 

Detta är endast ett sätt av många som går att använda, vet många som lackar sina burkar efter målningen också. Men vad man väljer för metod har mycket att göra med vilka djur du ska ha i terrarierna, även en kostnadsfråga såklart :) 

Finns fler bilder i mitt galleri, mer information om mina byggen finns också i min forumtråd "Stapla OSB". 

12
2
kimbergstrom:

Hoggaforfan skrev:
Det är nog det jobbigaste sättet att fuktsäkra det. Hur blött ska det vara däri?
PVA-lim eller epoxy-lack är ett bättre alternativ. 

Minst ett utav dom ska va lite fuktigare eftersom de ska in en regnbågsboa

12
2
kimbergstrom:
Jonas_ skrev:
Ska det vara konstant hög luftfuktighet är det en del jobb med OSB, bättre då att bygga i formplyfa :) 

Men om du nu ändå bestämmer dig för OSB så finns det flera olika alternativ, vissa är jättebra medans andra är mindre bra. 

Till alla mina OSB-terrarier, har ett tiotal just nu, har jag använt mig av badrumsfärg, våtrumsfärg. Jag målar minst tre lager med det, ska tilläggas att jag inte har konstant hög luftfuktighet i dessa burkar, går mestadels olika rutpytons i dom. Dom har också tillgång till fuktlådor även om användandet av dom är lite sisådär :) 

Jag köpte vit färg då den var billigast, men eftersom jag verkligen ogillar färgen vit på terrarier så blandade jag i svart färgpigment vilket gav resultatet jag var ute efter, grått :) 

Detta är endast ett sätt av många som går att använda, vet många som lackar sina burkar efter målningen också. Men vad man väljer för metod har mycket att göra med vilka djur du ska ha i terrarierna, även en kostnadsfråga såklart :) 

Finns fler bilder i mitt galleri, mer information om mina byggen finns också i min forumtråd "Stapla OSB". 

Ska ha in en regnbågsboa i ett utav dom och en jungelrut i det andra så de är väl regnbågen ja ä mest orolig över eftersom ja läst en del att det sväller när de kommer i kontakt med mkt fukt =) 

Medlem i SHF
4051
5102
Jonas_:
kimbergstrom skrev:

Ska ha in en regnbågsboa i ett utav dom och en jungelrut i det andra så de är väl regnbågen ja ä mest orolig över eftersom ja läst en del att det sväller när de kommer i kontakt med mkt fukt =) 

Jag personligen hade byggt i formplyfa till regnbågen :) Det är en större kostnad men är nog värt det i längden! Till mina Blodpytons har jag byggt i det materialet och dom burkarna står fortfarande stadigt efter 14 år med konstant hög luftfuktighet :) 

12
2
kimbergstrom:
Jonas_ skrev:

Jag personligen hade byggt i formplyfa till regnbågen :) Det är en större kostnad men är nog värt det i längden! Till mina Blodpytons har jag byggt i det materialet och dom burkarna står fortfarande stadigt efter 14 år med konstant hög luftfuktighet :) 

Känna som det kommer kosta den del, dålig budget just nu ^^ 

2966
1648
Hoggaforfan:
Dammduk/pvc-duk där bottenmaterialet är sen PVA-lim eller pva-färg på allt över det.
Rusta har pva färg
Lim: www.gulakatten.se/sv/artiklar/lim-allround-5000-ml.html

Denna tråden kan också vara något att titta på:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

Medlem i SHF
4051
5102
Jonas_:
kimbergstrom skrev:

Känna som det kommer kosta den del, dålig budget just nu ^^ 

Som sagt det är det billigaste alternativet i längden :) Det mest ekonomiska är att bygga ordentligt redan från början. Ska du byta ut ditt OSB varannat år eller nåt ja då kostar det pengar i slutänden men jag förstår vad du menar :) 

106
64
pillorita:
Båtlack ?!! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild