Skäggis - beteende

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
2
alessiahagg:
Hej!
Vi har två skäggagamer och båda är hanar. Yoda och Simba. Först hade vi ett terrarium som var 100x40x50cm och där bodde de tillsammans. Efter att vi byggde ett större terrarium (250x70x70cm) var vi tvugna att sära på de eftersom Yoda började attackera Simba. Han nickar, blåser upp skägget och blir helt svart. Ibland springer han runt i terrariet som en galning och hoppar på väggarna. Detta beteendet har han nu dagligen. Vi har spärrat av så att de har halva terrariet var och så att de inte ska se varandra, ändå blir han så aggressiv. I början trodde vi det var för att Yoda var ganska mycket större än Simba, men nu har Simba växt ikapp rejält och är mycket större. Ändå håller Yoda på. Yoda har även minskat på maten och ibland vägrar han att äta (han äter sallad dock). Vad kan detta bero på och vad ska vi göra? 
Tack!

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Det beror på dominans. Hanar brukar sällan fungera ihop, ofta slåss dom tills den ena dör eller så blir den som inte är dominant så undertryckt så den inte vill äta eller göra någonting, nästan apatisk om det går långt. 

Jag skulle gjort mig av med den ena hanen och låtit den andra bo ensam på hela ytan. För som det är nu bor dom båda två för litet låter det som, ingen bra lösning för någon :) Alternativt bygg ett till terrarium och stoppa den ena hanen där. Så många andra alternativ finns inte :P 

40
2
alessiahagg:
Just nu har de 125x70x70 var och det är ju tillräckligt. Vad menar du med dominant? 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

alessiahagg skrev:
Just nu har de 125x70x70 var och det är ju tillräckligt. Vad menar du med dominant? 

Ja sålänge ödlorna är under 40cm duger dom måtten alldeles utmärkt, men till vuxna skäggisar är det alldeles för litet :) 

Två hanar kommer att försöka dominera varandra, bestämma rang eller hur jag ska uttrycka mig :) Och den svagare individen kommer få ett eländigt liv om den bor med en ödla med högre rang av samma kön. Skäggagamer har ett häftigt kroppsspråk, finns en hel del läsning om detta på nätet. Även skötselrådet här på sidan tar upp detta litegrann. 

2052
780
psyjoh:
Säger som Jonas; bygg ett till terrarie. Så länge de känner Av varandra eller luktar att den andra finns i närheten så kan de ha detta beteendet. 
Jag har mina 2 hanar i olika rum för där blev ett jäkla liv i burkarna än om de inte kunde se varandra. Nu har det lugnat sig när jag flyttade på den ena. 

40
2
alessiahagg:
Tack! Vi får se hur vi löser det:)

309
38
reptilicus_:
Lite off-topic: Kan skäggagamer/ödlor känna av att våren är på väg?
Min skäggis har idag börjat att nicka med huvudet en del & är allmänt mer aktivare, kan det bero på att dom har en naturlig årsrytm eller liknande?

173
59
mrvikke:
min dvärgskäggagam är också mycket mer aktiv nu. tror dom känner av våren och framför allt att det är parningsdax. Min har varit helt tokig i ett par veckor, vill nog para sig...

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Står terrarierna i ett rum med fönster är det självklart djuren ser och märker av att dygnet blir betydligt ljusare nu på våren :) Därav att man dvalar eller vintervilar sina reptiler under vintern och inte under sommaren som någon frågade om i en annan tråd. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild