Phelsuma grandis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
markus123:
Hej, jag har funderat på olika reptiler som min första och förut såg jag en bild på en Phelsuma grandis och tyckte den var hur fin som helst så om nån skulle kunna svara på min fråga skulle jag vara tacksam.
Hur ofta ska de äta? Jag har läst skötselrådet, men det stod inte.

23
16
Unknown:
Det beror på om det är en juvenil eller adult. Tänk på att dessa ödlor har väldigt ömtåligt skinn och därför kan man inte handskas med dem på samma sätt som t.ex en leopardgecko.

6
0
markus123:
Unknown skrev:
Det beror på om det är en juvenil eller adult. Tänk på att dessa ödlor har väldigt ömtåligt skin och därför kan man inte handskas med dem på samma sätt som t.ex en leopardgecko.

Adult och okej så man ska inte hålla i dem så mycket?

196
268
NickeJ89:
markus123 skrev:

Letar du efter en ödla att gosa med så är det helt fel art.
Väldigt nervösa ödlor av sig, och kan lätt släpps svansen om dom blir för rädda.

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

markus123 skrev:

Det absolut bästa är att se dom som akvariefiskar och aldrig ta upp dom :) Det skadar ödlorna mer än det gynnar någon. Måste man hålla i dom vid något tillfälle kan fuktiga plasthandskar vara bra, även om jag sett folk som hållt i sina grandisar, men man ser iofs mycket som inte är bra på internet :D 

10
6
MiaMartha:
Jag har en grandis hemma, som första ödla, och för att svara på din fråga:
Jag har alltid Crested Gecko Diet (CDG) mat blandat i terrariumet. Byter varannan dag för att hålla det fräscht o gott.
Gav 4-6 st små kackelackor eller små syrsor varannan dag under den första tiden o ju äldre hen har blivit o självklart vuxit i storlek så har även foderdjuren vuxit men nu blir det 3-5st var tredje dag..cirka..

Håller med ovanstående ang att man ska betrakta dessa ödlor som "akvariefiskar".
Eftersom min ödla inte är handvan på något sätt, håller jag istället noga koll genom glaset på hur huden, ögonen o ödlan i allmänhet ser ut. Terrariumet står i ett hörn i vårt vardagsrum, o närmar man sig sakta o lugnt så sitter hen kvar på samma ställe o tittar lite nyfiket tillbaka :) Sprayar 2-3 ggr per dag terrariumet för att hålla fuktigheten.

6
0
markus123:
Oke
MiaMartha skrev:
Jag har en grandis hemma, som första ödla, och för att svara på din fråga:
Jag har alltid Crested Gecko Diet (CDG) mat blandat i terrariumet. Byter varannan dag för att hålla det fräscht o gott.
Gav 4-6 st små kackelackor eller små syrsor varannan dag under den första tiden o ju äldre hen har blivit o självklart vuxit i storlek så har även foderdjuren vuxit men nu blir det 3-5st var tredje dag..cirka..

Håller med ovanstående ang att man ska betrakta dessa ödlor som "akvariefiskar".
Eftersom min ödla inte är handvan på något sätt, håller jag istället noga koll genom glaset på hur huden, ögonen o ödlan i allmänhet ser ut. Terrariumet står i ett hörn i vårt vardagsrum, o närmar man sig sakta o lugnt så sitter hen kvar på samma ställe o tittar lite nyfiket tillbaka :) Sprayar 2-3 ggr per dag terrariumet för att hålla fuktigheten.

Okej, jag letar efter en bra nybörjar ödla så är Phelsuma grandis ett bra alternativ då ?

10
6
MiaMartha:
Jag tyckte iallafall det :)  men jag har även utökat familjen med andra ödlor sen dess. 

196
268
NickeJ89:
markus123 skrev:
Oke

Okej, jag letar efter en bra nybörjar ödla så är Phelsuma grandis ett bra alternativ då ?

Absolut, om du inte letar efter ett djur att klapp och kela med...

Precis som Mia så var en Phelsuma grandis också min första ödla.

278
47
Boboo:

Phelsuma grandis,

Jag har 4st adult och en JUVENIL, kläckt för 1 vecka sedan.

Perfekt nybörjar ödla, rolig trevlig, och det händer mkt i terrariet.

Framför allt kan du bygga upp det väldigt snyggt i terrariet, med växtlighet och regnsystem;)

Följ skötselråd så är de hur lätta som helst, har ni frågor är det bara att kontakta mig:)!

Ps: ingen ödla att hålla i/leopardgecko bättre men ofantligt mkt tråkigare.....
enligt mig håll inte i ngn ödla , inge keldjur precis....

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild