Urvattning av svenska mässor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Är jag ute och cyklar eller är flera inne på samma linje som jag? Förr i tiden så sökte man semester, tjänstledigt mm för mässor, idag känns det mer som jahapp mässa igen. 

Sju i bara Sthlm i år
Flera under samma månad. 
Samma helg 
Samma dag! 

Jag tycker att det blir för mycket, man förstör mässglädjen som fanns förr. Körglädje, finns den ens kvar?

953
1840
peter54:
Ja lite mycket har det blivit, men samtidigt kan mässorna bara finnas så länge det kommer folk och det verkar det ju göra. Positivt är ju att om mässorna blir många fler, men ändå är välbesökta, borde det ju indikera att antalet som utövar hobbyn ökar.

För min egen del väljer jag vilka mässor jag ska åka på och jag åker inte på fler mässor bara för att utbudet av dem ökat. På så vis har glädjen över att åka heller inte minskat för mig.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Jag kan hålla med om att det har blivit många mässor i vårat avlånga land, vilket innebär både för- och nackdelar.

För besökaren blir det ju ett större urval och fler destinationer, vilket underlättar men för säljarna som behöver synas på så många mässor som möjligt blir det ju helt klart en stressfaktor, det är svårt att hinna med alla.

Sen är det ju också så, att även om det finns många mässor, så är det inte svårare än så att de mässor som brister i arrangemang, har dåliga lokaler m.m. snabbt förlorar sina besökare, så det innebär ju också att arrangörerna får ta i lite hårdare för att få till en bra mässa.

Trivs man inte på en mässa, besökare som säljare så kommer man oftast inte tillbaka.

Medlem i SHF
294
662
viper66:
I en sån här fråga finns ju inga rätt och fel. Både Peter och Fredrik kommer med synpunkter 

Men sen finns det en annan aspekt; mässorna, är inte dom för föreningarna? Eller ska vi stoppa hutlösa summor i företagsfickor? I min värld så tillhör mässarrangemangen föreningslive, inte zoobutiker, jag personligen åker aldrig på mässa som en butik arrangerar. Utan förening så intäkterna går tillbaks till föreningslivet.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Varför skall de enbart vara förenade med föreningar? Så du tycker att vi redan nu skall gräva ned Expo Sala, eftersom att vi inte kör det som en förening? Vi väljer ju att starta det som ett företag för att besökare och utställare skall vara försäkrade om att allt går rätt till, de skall kunna dra av momsen på t.ex. bord och andra kostnader (som företag) och vi redovisar och betalar också skatt.

Är alternativet att köra allt svart bättre?

Medlem i SHF
294
662
viper66:
I hårda drag ja. Men sen finns det ju alltid undantag. Startar man företag angående en mässa för att göra saker rätt, eller är man näringsidkare och vill dryga ut kassan. 

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Spelar det någon roll om mässan blir bra, både för utställare som besökare, om man tjänar pengar på det eller inte?

Det argumentet tycker inte jag håller.

Jag tror att vi kommer att få se bättre mässor framöver pga konkurrensen, både från företag som föreningar. Man måste gå den extra milen för att göra en bra mässa helt enkelt.

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Ja det tycker jag. Min åsikt kan ju inte du göra nåt åt. Jag anser, att mässorna är för föreningslivet eller dom som gör det av glädjen att tillföra hobbyn en rolig dag. Inte dom som bara ser dollars 

Medlem i DHF
263
355
McPede:

viper66 skrev:
Ja det tycker jag. Min åsikt kan ju inte du göra nåt åt. Jag anser, att mässorna är för föreningslivet eller dom som gör det av glädjen att tillföra hobbyn en rolig dag. Inte dom som bara ser dollars 

Tror att de flesta som arrangerar en mässa vill göra det bästa för utställarna och besökarna. Ser man bara till dollars blir man nog inte långlivad. Dessutom tillkommer det en hel del kostnader om man skall arrangera en mässa.

Din åsikt får du ha för dig själv, Patrik, precis som jag har min.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

I vårat fall behövde vi vara ett företag för att kunna redovisa allt och också för att ha en organisation bakom mässan.

Det underlättar när man söker tillstånd, skall betala leverantörer och andra företag man köper tjänster av.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild