Fästa mossmix?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

83
44
Michael_B:
Jag har letat på forumet om hur man fäster mossmixen men inte hittat något riktigt svar. På en del ställen så verkar det som om dom limmar, med vadå? Om man ska använda hygrolon, trycker man bara fast det i hålen då? 

187
221
Moova:

Menar du vanlig mossmix som dusk säljer?

Isåfall är det bara att blanda upp den torra mixen med vatten tills det blir grötigt, låta det stå ett tag och sen pensla dit det. 

Det ramlar en del medans man håller på så lite pillrigt är det. 

83
44
Michael_B:
Så man behöver inte ha nån sorts lim eller nåt? Det måste väl växa på nått oxå? ?

378
479
Svedjemo:
Michael_B skrev:
Så man behöver inte ha nån sorts lim eller nåt? Det måste väl växa på nått oxå? ?

Du behöver inget lim. Som Moova sa, blanda ut mossmixen med vatten till den får en konsistens lik filmjölk. Pensla sedan på blandningen direkt på Hygrolonet. Försök att inte få för tjockt lager, då slutar det bara med att det ramlar av. Försök att hålla det till några millimeter. Du kommer med största sannolikhet behöva komplettera efter första strykningen. Jag gick över Hygrolonet en andra gång två dagar efter första strykningen, penslade på där det hade ramlat av eller var för tunt.

lycka till!

83
44
Michael_B:
Tack för svaren. Hur är det med ljus för mossan då? När det växer på gräsmattan så växer det bäst i skuggan. Samma sak i skogen. 

378
479
Svedjemo:
Michael_B skrev:
Tack för svaren. Hur är det med ljus för mossan då? När det växer på gräsmattan så växer det bäst i skuggan. Samma sak i skogen. 

Det som du ser som en skuggig plats i skogen eller på gräsmattan är i själva verket ganska ljus. Med andra ord så behövs det en hel del ljus för att få igång mossmixen, ca 5000 lumen tror jag är ett minimum.

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
Svedjemo skrev:

Det som du ser som en skuggig plats i skogen eller på gräsmattan är i själva verket ganska ljus. Med andra ord så behövs det en hel del ljus för att få igång mossmixen, ca 5000 lumen tror jag är ett minimum.

Eller rör med power x) satt i 1x zoomed flora sun 35w för 1 vecka sedan redan ca 5 cm på plantor och nya fläckar mossa

83
44
Michael_B:
Okay, får testa. Jag tänkte göra lite regnskogsmiljö till min gtp. ?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild