Dabbagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

64
67
AntonTheLizard:
Tjena, jag skulle vilja veta mer om dabbagamer som t,ex värme på dagen och natten och sen så skulle jag vilja veta om vattnet för jag såg en video på youtube så var det en kille som sa att man inte behöver ha vatten i deras terrarium. Är det sant? Kan nån som kan bekräfta det för mig för jag funderar på att skaffa en så jag vill bara veta grund sakerna. Mvh, Anton
den dabbagam som jag fokuserar mest på här är den nordafrikanska så det är den som frågorna är till.

och en till grej hur långa blir dem som adulta djur?

375
251
Doxster:
Jag har ingen som helst erfarenhet eller kunskap om dabbagamer, men frågorna känns rätt basic så en liten stund på google lär ge dig alla svaren och mer där till :)

63
131
Toke:
Nordafrikanska dabbagamer (även kallad marockansk dabbagam), Uromastyx nigriventris, blir normalt upp till 45cm som fullvuxna. 
Dessa ödlor är extremt ljuskrävande och vill ha en solplats med en yttemperatur på ca 50grader. 
Vi erbjuder endast vatten till nykläckta ungar och honor som precis lagt ägg. I övrigt får dom i sej all vätska de behöver via kosten. (Förutsatt att du ger dom en varierad och näringsriktig kost såklart ;) ). 
Bifogar en bild på några ungar vi kläckte förra våren :)

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Jag har haft långa intressanta diskussioner med myndigheter angående vattenskålar till öken och torrlevande djur som inte dricker vatten på det viset i det vilda :) Enligt våran svenska djurskyddslag måste ALLA arter ha tillgång till rent dricksvatten, det betyder att även djur som inte dricker ur skålar i naturen behöver ha det i sina terrarier om man ska följa lagen till punkt och pricka! Sålänge man är medveten om lagen och påläst om det djur man har hemma i sitt terrarium får man tolka det som man vill :) 

Får man kontroller hemma kommer man åka dit på om man inte erbjuder alla arter färskt dricksvatten dagligen, sen hur djuret lever i naturen verkar inte lagen ta någon hänsyn till, detta är svar jag fått av länsstyrelsen Gävleborg. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild