Renovering av terrarium till boa :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

123
68
mallimalli:
Nu har jag hittat en till boa jag vill skaffa mig, en stor 4-årig tjej på 1,70 m! 
Och då var det terrariet jag hade för kort, så vi köpte ett annat i fredags (26/2) på 180x60x60 istället så hon kan sträcka ut ordentligt (plus att om hon ligger utmed glaset har hon 190 cm).

Jag har fått höra att dom inte gillar att klättra så mkt när dom är såpass gamla, det är mest poppis när dom är juveniler-1 år, därför är det inte så högt, men inga påhopp, snälla.
Men hur är era boaormar? Hur gamla är dom och klättrar dom mycket?

Det behövdes dock göras lite på det, elen behövdes gå igenom och till mitt stora förtret märkte jag att taket inte var fuktspärrat! :<

Såhär såg det ut när det kom, ändå helt okej ^^

Plus att ena sidorutan va paj, så katten hjälpte mig att fixa den :P

Och sen så målades rubbet för att minska "raspigheten" på cementen och täcka upp alla obehandlade ytor ?

Och det var alla bilder för detta inlägget!

Framöver ska väggarna målas i färg, den högre hyllan ska utvidgas i hörnet så hon kan ligga där om hon skulle vilja, sen ska den undre hyllan utvidgas till en blomhylla, och sen är det bara det vanliga: lecakulor, bottensub, växter, grenar, värme och lyse :D

Tips mottages gärna! Speciellt ang färger!!

123
68
mallimalli:
Nu har det hunnit hända lite mer! 

Nu ska det upp en eller två hyllor oxå, en som hon kan ligga på och ev en blomhylla :) 
Dom gjorde jag i frigolit, det roligaste materialet jag jobbat hittills men oxå det stökigaste!

Och igår satte jag upp första delen av hyllan, men jag va trött så jag vet inte hur det kmr bli när det är klart! Fick x antal raseriutbrott när betongen inte ville som jag ville :P

Nu stöttas den fortfarande som ni ser, men ikväll ska den övre delen av hyllan oxå på, sen får projektet ligga nere till nästa onsdag då jag kommer hem igen..!

Förslag på färger tas gärna emot fortfarande!

Och sen tänkte jag fråga hur ni gömmer era kablar till värmemattor/-kablar??

230
185
Humi:

mallimalli skrev:
men inga påhopp, snälla.
Men hur är era boaormar? Hur gamla är dom och klättrar dom mycket?

Mina hänger alltid på grenar, har nog aldrig sett dom på marken :D Dock så bör det tilläggas att det är Caninusar jag pratar om :>
Min gamla constrictor hona gick dock upp och ner lite då och då, hon var 9år eller någonting sånt. Så klätta gör dom hela livet om möjligheten finns :)

Tips angående färg lär du specificera dig lite mer om. Är det märke, kulör eller någonting annat du vill veta? 
Jag har alltid köpt badrumsfärg och haft i pigment om jag inte vill ha det vitt. 

123
68
mallimalli:
Humi skrev:

Är det märke, kulör eller någonting annat du vill veta? 
Jag har alltid köpt badrumsfärg och haft i pigment om jag inte vill ha det vitt. 

Okej, det var jue en bra idé faktiskt! 
Jag hade helst velat ha halva terrariet i gröna nyanser och halva i grått så det blir "djungel" och "grotta" lixom, men jag tror det blir krångligt att få det snyggt utan att man bara har det rakt avdelat.... :/ 
Men annars funderar jag på nån snygg "stenfärg" som är giftfri och vattentålig... Jag har hört att vissa lackar sista lagret men jag gillar inte alls den idén... 

Btw, kul att höra om dina ormar! Jag håller som sagt på att bygga en grotthylla till henne och sen ska det jue givetvis in grenar hon kan klättra på oxå, så jag tror inte det kmr va nåra problem för henne även om terrariet inte är så högt :)

230
185
Humi:
mallimalli skrev:

Men annars funderar jag på nån snygg "stenfärg" som är giftfri och vattentålig... Jag har hört att vissa lackar sista lagret men jag gillar inte alls den idén... 

Beror lite på vad du menar med vattentålig, ska den tåla fukt eller ska det rent av vara vatten emot färgen hela tiden?
Skåpen jag har målat med badrumsfärg håller 85%+ i fukt och har gjort det i snart 3 år utan probelm :) Spolar in vatten på bottenmaterialet lite då och då samt regnsystem. 

Det finns en EP lack som är baserad på vatten, 24h så är den helt giftfri :)

2966
1648
Hoggaforfan:
mallimalli skrev:

Okej, det var jue en bra idé faktiskt! 
Jag hade helst velat ha halva terrariet i gröna nyanser och halva i grått så det blir "djungel" och "grotta" lixom, men jag tror det blir krångligt att få det snyggt utan att man bara har det rakt avdelat.... :/ 

Btw, kul att höra om dina ormar! Jag håller som sagt på att bygga en grotthylla till henne och sen ska det jue givetvis in grenar hon kan klättra på oxå, så jag tror inte det kmr va nåra problem för henne även om terrariet inte är så högt :)

Lack behövs ibland för att skydda färgen, beror ofta på vad man ska ha i burken.
Mycket beror på hur estetisk du är, klippor är nog det lättaste med en grå basfärg, lite mörkt i skrevor och gropar och sen lite ljusgrått på ytterkanter av de utstickande bitarna. 
Lite grönt och brunt (mossa/jord) går också att använda med att man tar lite färg på penslen sen målar av på tidningspapper tills det nästan inte är någon färg kvar, då kan man kladda med det på bakgrunden.
Drybrush kallas det:
en.wikipedia.org/wiki/Drybrush

123
68
mallimalli:
Humi skrev:

Beror lite på vad du menar med vattentålig, ska den tåla fukt eller ska det rent av vara vatten emot färgen hela tiden?
Skåpen jag har målat med badrumsfärg håller 85%+ i fukt och har gjort det i snart 3 år utan probelm :) Spolar in vatten på bottenmaterialet lite då och då samt regnsystem. 

Det finns en EP lack som är baserad på vatten, 24h så är den helt giftfri :)

Det låter asbra jue! Jag ska bara ha fukt i, ingen vattendel :) 
Då ska jag se om man kan blanda i nån kulör i den burken jag köpt med våtrumsfärg :D 

Hoggaforfan skrev:

Lack behövs ibland för att skydda färgen, beror ofta på vad man ska ha i burken.
Mycket beror på hur estetisk du är, klippor är nog det lättaste med en grå basfärg, lite mörkt i skrevor och gropar och sen lite ljusgrått på ytterkanter av de utstickande bitarna. 
Lite grönt och brunt (mossa/jord) går också att använda med att man tar lite färg på penslen sen målar av på tidningspapper tills det nästan inte är någon färg kvar, då kan man kladda med det på bakgrunden.
Drybrush kallas det:
en.wikipedia.org/wiki/Drybrush

TACK! Det här var värdefulla tips, precis såna jag letat efter :D 
Och det där m drybrush lät kul! Mem vi får se om det kanske blir i en annan burk... Hon som vill sälja boan börjar bli väldigt otålig, så jag får nog bara göra nån enkel färgsättning med gråa nyanser :/ 

Beroende på vad man ska ha i burken? Vad menar du? Menar du att om jag ska ha nått m hög luftfuktighet så borde jag lacka? :/

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

Vad är det för boa vi pratar om? Finns ju en hel del arter inom släktet boaormar :) Men gissningsvis en kungsboa, blandboa? Då det är dom klart vanligaste på marknaden.

I L80 går dom under marklevande ormar har jag för mig, men min erfarenhet av större kungsboor är att dom tillbringar minst halva tiden uppe i träden, även om det skiljer sig något mellan olika individer såklart :)

Alla kungsboor jag haft på + 200 cm har verkligen gillat att klättra! Dom spenderade den mesta tiden ovanför markhöjd samt en hel del tid i sina vattenbaljor. Ett annat värdefullt råd är att verkligen säkra fast all inredning, gärna skruva eller på annat sätt så det sitter stadigt! Det är relativt tunga ormar i den storleken :) 

Ska bli spännande att se slutresultatet, uppdatera gärna med bilder när det är färdigställt :) 

2966
1648
Hoggaforfan:
mallimalli skrev:

Beroende på vad man ska ha i burken? Vad menar du? Menar du att om jag ska ha nått m hög luftfuktighet så borde jag lacka? :/

Det kan påverka men mest är det om man har djur som sliter på bakgrunderna tex tyngre ormar eller ödlor med vassa klor.
Jag tror du klarar dig utan lack, beror lite på hur bra färgen sitter. 

123
68
mallimalli:
Jonas_ skrev:
Vad är det för boa vi pratar om? Finns ju en hel del arter inom släktet boaormar :) Men gissningsvis en kungsboa, blandboa? Då det är dom klart vanligaste på marknaden.

I L80 går dom under marklevande ormar har jag för mig, men min erfarenhet av större kungsboor är att dom tillbringar minst halva tiden uppe i träden, även om det skiljer sig något mellan olika individer såklart :)

Alla kungsboor jag haft på + 200 cm har verkligen gillat att klättra! Dom spenderade den mesta tiden ovanför markhöjd samt en hel del tid i sina vattenbaljor. Ett annat värdefullt råd är att verkligen säkra fast all inredning, gärna skruva eller på annat sätt så det sitter stadigt! Det är relativt tunga ormar i den storleken :) 

Ska bli spännande att se slutresultatet, uppdatera gärna med bilder när det är färdigställt :) 

Ja såklart ska boer älska att klättra när jag har ett lågt terrarium hahah xD och det har jag märkt på min andra boa, när jag hade honom i det höga terrariet, han klättrade runt jämt! Tur jag bygger en hylla till henne nu då :P

Jag har faktiskt ingen aning, vet bara att hon är en gyana redtail...
Vi får se om det blir nån tillbyggnad till tearriet för att få lite höjd på det.
Absolut, det kmr många fler bilder ^^

Hoggaforfan skrev:

Det kan påverka men mest är det om man har djur som sliter på bakgrunderna tex tyngre ormar eller ödlor med vassa klor.
Jag tror du klarar dig utan lack, beror lite på hur bra färgen sitter. 

Okej... Jag tror det ska gå bra, den färgen jag målat nu sitter som berg! Jag får se hur det blir sen :)
Jag vill gärna göra det ordentligt men det är drygt när säljaren ligger på en och tjatar om när man hämtar ormen :<
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild