Foderdjur till skäggagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
626
Temla:
Så.... vad ska man göra om de VILL bada ofta? Mina väljer själva att bada, går ned i baljan självmant och kan ligga och plaska en bra stund. Speciellt en av honorna älskar att bada. Påstår ni att det är farligt för dom? Det tror jag inte på. De torkar snabbt när de sätter sig i solen på balkongen eller solplatsen i terrariet) så att svamp uppstår borde vara omöjligt.

Dock skulle jag inte tvinga dom att bada. Enda undantag är om dom är förstoppade eller har klivit i bajs och stinker. 

Medlem i GHF
182
389
Fredriko:
Hej. 

Nedan text handlar om landsköldpaddor, och jag påstår inte att man direkt kan överföra det på skäggagamer.

Men för mig väcker det en del frågor kring om det inte faktiskt kan vara olämpligt att aktivt bada skäggagamer?

Texten är skriven av en kunnig sköldpaddshållare, och det finns referenser för den som vill läsa mer.

I korta ord står det ungefär att alltför frekvent badning av sköldpaddor kan störa dess magtarmflora. Jag tror det finns skäl att anta att detta kan gälla även skäggagamer? På många avgörande punkter är de ganska så lika. 

www.landskoldpaddor.se/skotselrad-allmant/84-badning

Mvh

1275
1725
Falk:
Temla: skrev:
Så.... vad ska man göra om de VILL bada ofta? Mina väljer själva att bada, går ned i baljan självmant och kan ligga och plaska en bra stund. Speciellt en av honorna älskar att bada. Påstår ni att det är farligt för dom? Det tror jag inte på. De torkar snabbt när de sätter sig i solen på balkongen eller solplatsen i terrariet) så att svamp uppstår borde vara omöjligt.

Dock skulle jag inte tvinga dom att bada. Enda undantag är om dom är förstoppade eller har klivit i bajs och stinker. 

Bara för att dom "vill" bada så behöver ju det inte betyda att det är harmlöst, riskfritt osv. Jag kan inte heller säga om det är bra eller dåligt men tittar man på hur habitaten ser ut så är det ju väldigt torra områden dom huserar i.

2966
1648
Hoggaforfan:

Hur ofta badar de? Bara nyfiken
Badar de under sina egna omständigheter så minskar nog risken markant tror jag då de känner av ganska bra själva vad som passar och kan gå och sola direkt. 
Tvångsmässigt badande är bara vid ömsproblem eller förstoppning kan jag tycka.

1159
626
Temla:
Hoggaforfan: skrev:

Hur ofta badar de? Bara nyfiken
Badar de under sina egna omständigheter så minskar nog risken markant tror jag då de känner av ganska bra själva vad som passar och kan gå och sola direkt. 
Tvångsmässigt badande är bara vid ömsproblem eller förstoppning kan jag tycka.

Varannan dag, var trejde, ibland varje dag ... olika beroende på humör antar jag. Ingen av dom har förstoppning eller ömsproblem. De bajsar i vattnet ibland men inte alltid... de badar för att de, ja, vill bada. 

2966
1648
Hoggaforfan:

Varannan dag, var trejde, ibland varje dag ... olika beroende på humör antar jag. Ingen av dom har förstoppning eller ömsproblem. De bajsar i vattnet ibland men inte alltid... de badar för att de, ja, vill bada. 

Intressant, alltid kul att lära sig mer :-)

43
7
smulan_gazelle1305:
Flyers90 skrev:

Varför skulle man behöva pellets om man erbjuder bättre mat i form av insekter och grönsaker?

Pellets bör snarare erbjudas som ett komplement eller som ersättning när man har ödlevakt medan man är på semester om de inte kan handskas med insekterna... =)
Bätter att köra vdare på insekterna och se till att gutloada dem. =)

Skrev lite fel där haha. Menade att det funkar som ett okej basfoder om man typ ska resa och nt hittar nån som vill ge insekter haha. Man kan osså ge torkade insekter då men men :)

43
7
smulan_gazelle1305:
Temla skrev:
"Ge inte din ödla maskar/larver då den oftast inte tuggas ihjäl ordentligt och kan bita igenom din ödlas mage. Den dör nästan direkt då."

Har fortfarande aldrig hört talas om någon som varit med om detta själv. Det verkar vara nåt man bara läser om på vissa ställen men jag har aldrig sett några bevis, typ utlåtande från veterinärer, röntgen bevis odyl. 

Menar större larver då som "superworms" eller vad de heter. Har hört det från kusinerna i USA men är inte 100% säker om det är sant nu..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild