Skullcandy: skrev:
Hej!
Jag funderar på att köpa skäggagamer men vill lära mig mer om dem först.
Har förstått att vuxna skäggagamer äter en mer vegitabilisk kost än juviniler.
Kan jag mata dem med syrsor några gånger i veckan eller måste de ha kakerlackor också?
/ Sofia
Dubia kackerlackor är det bästa du kan ge en reptil! En dubia innehåller lika mycket protein som 3 syrsor! de är rätt små också o kan inte flyga så jag gillar de! Syrsor är högljudda och luktar illa!
Ge inte din ödla maskar/larver då den oftast inte tuggas ihjäl ordentligt och kan bita igenom din ödlas mage. Den dör nästan direkt då. De har en tendens att bli förstoppade av dessa med.. Man kan ge sånna små maskar som typ inte har tänder. Eller bara torkade maskar!
Du behöver också pellets då det funkar som ett bra basfoder. Din ödla har också rätt till fräsch sallad varje dag! Jag tar röd paprika (för att få färg så att den är lite attraktiv och han älskar smaken), gurka, lite isbergssallad, ruccola, morot och maskrosor! Ibland har jag också i jordgubbar eller blåbär för det älskar han!
Gurka och isbergssallad är för att de dricker sällan och det är ett bra sätt att få de att få i sig lite vatten!
Du har rätt om det med att juveniler äter mer kött. Ungefär 60-80% av deras kost är kött. Men när de blir lite större är det tvärtom, då är 60-80% av kosten frukt och grönsaker!
Glöm inte att sätta krypen i en påse med kalciumpulver och skaka om påsen lite, gör samma sak med multivitaminpulver. Min skäggis äter ungefär 5-8 dubias åt gången. De ska ju utfodras 2-3 ggr/dag och då tar jag varannan pulver vid utfodringarna.
Yngre ödlor ska få multivitamin varannan dag och kalcium vid varje utfodring av kryp, Vuxna ska få kalcium varannan utfodring (1 ggr/dag) och multivitamin 1-2 ggr/veckan
Glöm inte att bada ödlan 1 gång i veckan. Du bara doppar den i vatten som täcker ungefär 1/4 an magen och gnuggar den lite! Du kan lära den bajsa i badet också. Det är så mycket lättare när man har "toatränat" den!! Och jag vet att det låter lite äckligt att den ska bajsa i badet men det är väldigt bra att de gör detta!