Slemmiga akvarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

133
30
Avipt:
Satt å fundera på att skaffa axolotler igen, då de har varit väldigt "personliga" djur. Men något jag minns från den tiden var att akvariet blev väldigt slemmigt och äckligt fort. Hade ganska hög vattennivå med en vanlig gammal pump.
Jag undrar om dagens kanske modernare pumpar är bättre, eller om de finns något annat tips på att undvika snuskigt akvarium. Eller är det något man får ta om man har "slemmiga" amfibier i ett akvarium?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Avipt skrev:
Satt å fundera på att skaffa axolotler igen, då de har varit väldigt "personliga" djur. Men något jag minns från den tiden var att akvariet blev väldigt slemmigt och äckligt fort. Hade ganska hög vattennivå med en vanlig gammal pump.
Jag undrar om dagens kanske mordernare pumpar är bättre, eller om de finns något annat tips på att undvika snuskigt akvarium. Eller är det något man får ta om man har "slemmiga" amfibier i ett akvarium?

Du får definiera vad slemmet är bättre. Pumpar och andra redskap är inget substitut för vattenbyten. Regelbundna vattenbyten och mindre foder brukar lösa majoriteten av alla alg problem i akvariet. Axolotlar blir stressade av strömmande vatten å jag skulle använda ett svampfilter. Stora mängder växter T: ex javamossa, guppygräss, andmat och vattenpest tar upp mycket näringsämnen ur vattnet och bidrar till att det håller sig rent längre samt ger en bra miljö åt axoloteln. Vattennivån till axolotlar bör nog vara den samma som till fiskar.

133
30
Avipt:
Ja nej på den tiden körde jag minsta styrka på pumpen, å växter ja värdelöst för varje morgonen hade de grävt upp skiten :P Hehe. Nej men de blev snabbt som en hinna på insidan som ja bara fick av axolotlerna aldrig fiskar eller så, ibland vit hinna. Jag bara gissa att de kom från axolotlerna. Jo vattenbyten körde man ju, men ja tyckte de blev skitigt lite väl fort.

205
203
Micke_E:
Man kan låta växterna sitta kvar i krukorna och kila fast dem mellan stenar och dyl för att få dem att stanna kvar,  eller bara ta smällen med ommöblering;)

Flytväxterna dämpar ljuset vilket också kan hjälpa till att bromsa tillväxten.  Jag vet inte hur stort akvarium du hade men jag upplever att mindre akvarium fortare blir lite sunkiga.

Ett till tips kan vara att köpa dubbelt så stor pump (filter) som rekommenderas till akvariet så du har marginal 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Avipt skrev:
Ja nej på den tiden körde jag minsta styrka på pumpen, å växter ja värdelöst för varje morgonen hade de grävt upp skiten :P Hehe. Nej men de blev snabbt som en hinna på insidan som ja bara fick av axolotlerna aldrig fiskar eller så, ibland vit hinna. Jag bara gissa att de kom från axolotlerna. Jo vattenbyten körde man ju, men ja tyckte de blev skitigt lite väl fort.

Svampfilter r mycket efetivare än att använda en vanlig pump på låg styrka. Växterna jag föreslog flyter fritt i vattnet.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Kan det vara öms rester från axoloten?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild