Skäggagam sällskap

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
canelitafina:

Hej.

Rätt ny med skäggis. Funderar på att skaffa lite sällskap till min hane (2 år) i form av em hona men vill kolla lite först med de erfarna personerna i detta forum.

Kan man bara skaffa en hona och ha i samma terrarium?
Eller ska man ha de i separata terrarium, helst?
Bara ha de ihop när honan är redo för parning?
Kan man ha en hane och en hona tillsammans bara det fungerar mellan de?

Ezio tackar för svar.

232
95
anamidnatt:
De är solitära djur, bör inte hållas tillsammans permanent om man värnar om djurens hälsa. De kan både stressa och skada varandra även om det skulle se lugnt ut för stunden. Så, vid parning, annars inte. Men jättebra att du frågar då du är osäker och inte gör som en del andra som bara sätter djuren tillsammans utan att ha en aning om vad de egentligen utsätter djuren för. :) 
Jag ska själv skaffa en hona till min hane snart, håller på att bygga nya terrarier till bland annat henne och några andra tillskott. I mitt fall börjar platsen ta slut, då får man börja bygga på höjden :P 

2
0
canelitafina:
xcotte skrev:
De är solitära djur, bör inte hållas tillsammans permanent om man värnar om djurens hälsa. De kan både stressa och skada varandra även om det skulle se lugnt ut för stunden. Så, vid parning, annars inte. Men jättebra att du frågar då du är osäker och inte gör som en del andra som bara sätter djuren tillsammans utan att ha en aning om vad de egentligen utsätter djuren för. :) 
Jag ska själv skaffa en hona till min hane snart, håller på att bygga nya terrarier till bland annat henne och några andra tillskott. I mitt fall börjar platsen ta slut, då får man börja bygga på höjden :P 

Fint. Tack för snabba svaret.
Ja, det märks verkligen att de är solitära, även om min älskar när vi hänger mycket nära och bara vilar där jag är.
Tack. Bra sida denna.
:)

12
4
Mogwai:
Hej!

Jag har alright haft ödla innan men har nu under 3 års tid läst på allt jag kan. Youtube videos för att kolla hur man sätter upp terariet, olika ödelsorter och efter lite råd från en kompis har jag kommit fram till att skaffa en skäggagam.

Problemet är att när jag gått in i djuraffärer och bett om info/hjälp så är de inte så vänliga. Så uppskattar all hjälp jag kan få.

Vad är bas infon ni hade gett till en total nybörjare? Vad ska jag plugga information? Har läst igenom skötselråden jag hittat här men tar gärna lite mer om ni har något ni spontant tänker att man behöver veta.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Till trådskaparen finns det lite info och bilder här på detta amerikanska forum om att sätta ihop flera skäggisar tillsammans:

www.beardeddragon.org/forums/viewtopic.php?f=6&t=154908

Mogwai:
Antar att det är skäggis du pratar om och inte någon annan ödla då du skrev i denna tråd?
Tänk på att skäggisar är en reptil, och INTE ett keldjur.

Se till att skaffa ett tillräckligt stor terrarium. Ganska många som tyvärr skaffar för små terrarium.
Här kan du läsa lite om storlekar på terrarium:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Ljus och UVA/UVB är otroligt viktigt, så ha koll på att du har rätt belysning. Min rekomendation är att titta på HID lampor som UVB lampor då de ger ifrån sej otroligt bra med UVB samt har lång livslängd jämfört med andra typer av lampor.

Ödlorna lever i upp till 15 år. Så ha i åtanke på att du kommer ha ödlan så länge, och att det alltid måste finnas någon som ska kunna ta hand om den.

424
33
samthe0ne:
www.morion.com/teo

1159
626
Temla:
Om du skaffar en hona så tänk på att inte ställa terrarierna så att hanen ser honan. Han kommer isåfall bli enormt upphetsad och stressad och göra allt för att ta sig ur terrariet och in till honan. Kan till och med skada sig själv om han börjar kasta sig mot glaset. 

HAN behöver inget sällskap... så om du skaffar en skäggis till är det för att DU vill ha två. :) 

Om du vill ha en hona för att du vill ha skäggisungar - tänk på att det är DYRT att föda upp och svårt att få dem sålda om du inte har särkilt åtråvärda morpher.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild