Leopardgecko (frågor)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

590
365
SweBoa:
tja igår fick vi hem två gecko honor adulta.
Dom fick två pinkisar var igår, och det verkade räcka, för dom vissa inget intresse sen. Om man nu matar med syrsor hur många ska dom då ha, dom får mat var tredje dag. 

Nästa fråga är bottenmatrial. 
Nu fick dom Cocosfiber liknande, lite (grövre) fick det av en kompis, som köpt det på en lanthandel. Funkar det bra som bottenmatrial? Fick med en liten grotta som jag propade fult med fuktig mossa, det verkar vara uppskattat.

temperatur fråga 

varma delen är 28,8 o kalla sidan 24,9. Bra eller dåligt? 

Innan jag tog hand om dom, så gick dom i  ett litet akvarium på 60 25 B D utan  några värme källor, nu fick dom ett exoterra på 60 40 60, innan va dom ganska så pigga, men när dom fick värme o mat slöa, ligger gömda, antar för att smälta maten?  Är mer en orm människa, ödlor är nytt för mig, tips o råd tas gärna imott mvh Thomas 

590
365
SweBoa:

590
365
SweBoa:

590
365
SweBoa:

741
681
Binks:
Ska de verkligen äta pinkisar?

590
365
SweBoa:
Binks skrev:
Ska de verkligen äta pinkisar?

Läste det i skötselrådet här på terrariedjur. och det hade jag hemma, plus att dom behöver lägga på sig lite

146
85
Lovet:
SweBoa skrev:
tja igår fick vi hem två gecko honor adulta.
Dom fick två pinkisar var igår, och det verkade räcka, för dom vissa inget intresse sen. Om man nu matar med syrsor hur många ska dom då ha, dom får mat var tredje dag. 

Nästa fråga är bottenmatrial. 
Nu fick dom Cocosfiber liknande, lite (grövre) fick det av en kompis, som köpt det på en lanthandel. Funkar det bra som bottenmatrial? Fick med en liten grotta som jag propade fult med fuktig mossa, det verkar vara uppskattat.

temperatur fråga 

varma delen är 28,8 o kalla sidan 24,9. Bra eller dåligt? 

Innan jag tog hand om dom, så gick dom i  ett litet akvarium på 60 25 B D utan  några värme källor, nu fick dom ett exoterra på 60 40 60, innan va dom ganska så pigga, men när dom fick värme o mat slöa, ligger gömda, antar för att smälta maten?  Är mer en orm människa, ödlor är nytt för mig, tips o råd tas gärna imott mvh Thomas 

1. Syrsor kan du helt enkelt ge tills dom blir nöjda, svårt att säga ett antal då det både är individuellt och väldigt olika från gång till gång. 
2. Vet tyvärr inte alls hur cocosfiber här så kan inte svara på det, jag kör sand med lite småsten och på vissa ställen blandar jag ut sanden med torv.
3. Temperaturerna låter bra, kan du få en hotspot på 30grader så blir de ännu bättre.
4. Ja en pinkies är ju väldigt fet så de är nog att dom ligger och smälter maten, sen är inte mina speciellt aktiva överhuvudtaget dagtid men det är ju individuellt. 

Vem är det som sagt att de behöver lägga på sig? Jag tycker de ser bra ut med tjocka, fina svansar. 

Mvh Viktor

590
365
SweBoa:
Lovet skrev:

1. Syrsor kan du helt enkelt ge tills dom blir nöjda, svårt att säga ett antal då det både är individuellt och väldigt olika från gång till gång. 
2. Vet tyvärr inte alls hur cocosfiber här så kan inte svara på det, jag kör sand med lite småsten och på vissa ställen blandar jag ut sanden med torv.
3. Temperaturerna låter bra, kan du få en hotspot på 30grader så blir de ännu bättre.
4. Ja en pinkies är ju väldigt fet så de är nog att dom ligger och smälter maten, sen är inte mina speciellt aktiva överhuvudtaget dagtid men det är ju individuellt. 

Vem är det som sagt att de behöver lägga på sig? Jag tycker de ser bra ut med tjocka, fina svansar. 

Mvh Viktor

Tusen tack för svaret, då har jag en grund att gå på :), det var nog jag som va liten orolig över vikten bara, jag är som sagt inte så van vid ödlor.  I övrigt så verkar dom va friska och i jätte fint skick 

134
111
Potato:
Mina leoparder uppskattar pinkisar, dom få det varje lördag, en av dom trycker alltid i sig 4-5st :p hon kan man kalla tjock efter varje gång. ger dom annars dubia & syrsor (erbjuder dom mat varje dag) . Mina gillar konstigt nog inte sand, så jag kör ogödslad torv :)

Dina ser fina ut, oh morphen är Tangerine eller normala :) 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Att ge geckon 4-5 pinkisar varje vecka är inte att rekomendera, för ödlans bästa :) Det blir alldeles för mycket fett i förhållande till kroppsvikten på en leopardgecko. En gecko med normalt hull klarar sig mer än väl på bara insekter. Det är bara ett tips dock :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild