Tog över sjuka vattenagamer - hur de ser ut idag!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

47
77
Gmalmgren:
Såsom rubriken lyder, tog över 2st vattenagamdamer ( 0.2 ) som skulle avlivas eller ges som foder då de var sjuka och inte längre åt eller betedde sig som de skulle. Jag tänker inte lägga ut någons namn eller vartifrån dessa kommer, huvudsaken är att de fått sig ett värdigt liv nu! 

12 januari hämtade jag dessa. Första bilden är ifrån då, andra är ifrån 21 januari, och de två sista är ifrån idag alldeles nyss.

-

När jag fick hem dem reagerade de inte på någonting, matvägrade och kunde inte öppna sina ögon. Allmänpåverkade och orkeslösa. De fick flytta in i nya terrariumet och rörde sig inte ur fläcken. 

Duschade dem med inte så stora mellanrum med ljummet vatten, och det verkade uppskattas! Dock såfort det vankades mat så var det tvärnej. Fick tina pinkies, doppa i kalk & vitaminer och helt enkelt tvångsmata. Såfort de fatta att något kom in i munnen var dem de flesta gångerna helt med på noterna!

Märkte att magen kom igång på dem och började bajsa, samt att de rörde sig mera så var klara förbättringar gentemot hur de var till en början. Dock ville de inte äta själva ännu. 
Var ett ständigt göra att få i dem mat och försöka få det gå så smidigt som möjligt, målet var ju självfallet att få det försöka fungera utan tvång!

De hade börjat öppna ögonen i några sekunder för att sedan stänga igen, hade börjat "vätska" och såg att det var irriterat. Tvättade med bomullspads och koksaltlösning för att underlätta och hålla det rent. Fortgick i 4-5dagar och blev hela tiden bättre! ( I nuläget är det helt borta! )

Efter varje dag såg jag mera och mera framsteg, och det glädje mig då de egentligen skulle bli nedfrysta. Att de fick en ärlig chans att få repa sig tillslut!

Vet att allt är jätterörigt skrivet, och får be om ursäkt för det haha!

I dagsläget, så släpper jag bara in syrsor eller för det mesta dubias så flyger de ner från kvistar och jagar dem febrilt! Båda pigga & alerta, öppna ögon och äter som två hästar :D Jobbar fortfarande på att de ska få lägga på sig lite mera hull dock. Sista bilderna är tagna idag, 20 februari. 

Så, jag gav dessa lite mera än en månad och är i dagsläget i kanonskick! Det är något som glädjer mig ypperligt, och de kommer få bo kvar hos mig. Det var tufft ett tag, men allt löste sig fint! & hos mig får de stanna så de aldrig mera behöver råka ut för någonting illa igen! =) 

1275
1725
Falk:
Bra jobbat

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Härligt med en solskenshistoria på djurhållning :) 

417
249
KANDARBA:
Jätte bra att dom mår bättre nu.
Vet du anledning till vrf  dom blev dåliga eller sämre tidigare ? 

47
77
Gmalmgren:
Falk skrev:
Bra jobbat

Tack! :D Tvivlade i början men gav inte upp, är ofantligt glad att allt gick bra! Finns det hopp så finns det liv :D

1159
626
Temla:
En verklig solskenshistoria! HEDER åt dig!!! :)

47
77
Gmalmgren:
Jonas_ skrev:
Härligt med en solskenshistoria på djurhållning :) 

Lite stressat och dåligt skriven tråd, men visst är det glädjande när det blir bra tillslut :D

47
77
Gmalmgren:
KANDARBA skrev:
Jätte bra att dom mår bättre nu.
Vet du anledning till vrf  dom blev dåliga eller sämre tidigare ? 

Ja verkligen! :D Nej faktiskt inte, fel hållning av djuren iallafall :( Hörde att den ena FÖRMODLIGEN ska ha MBD, men har hört lite olika just angående dessa två. Så jag vet faktiskt inte vad jag ska tro.. Dem tidigare hade inte orkat tvångsmata heller, och det är ju svårt för dem att jaga och ta foderdjuren när de inte såg någonting :(

Så förmodligen hade de näringsbrist samtidigt och inte orkade någonting. Piggnade på sig och började röra benen igen och prövade klättra när de väl hade fått i sig lite mat. Den ena hade lite problem att sköta avföringen ett tag så fick bada den lite extra utanför i badkar med, men somsagt mår de kanon nu! 

Pigga och alerta, är som pilar ner från grenar när man pudrar dubias och släpper ut till dem nu =) Känns helt fantastiskt bra! Skam den som ger sig :D

47
77
Gmalmgren:
Temla skrev:
En verklig solskenshistoria! HEDER åt dig!!! :)

Verkligen! :D Blev nästan tårögd när jag märkte den morgonen jag tände och såg att de stirrade på mig och kunde äta själva, och ville ha mera! Det var livsglädje på hög nivå och lite till! Allt liv är värdefullt och djurens välmående hänger på oss ägares ansvar att ta hand om dem och ge dem värdiga liv =) Kommer posta flera bilder på dem sen när de lagt på sig lite mera hull och jag ordnat till terrariumet mera så de kan klättra hejvilt! Och tack så mycket, det värmer! :D

66
9
Panosz:
Jätte bra jobbat Gmalmgren :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild