Ett litet bygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
6
Tobias82:

Har börjat på ett bygge till mina python curtus. Det är mitt första egena bygge (och min första tråd) så döm mig inte för hårt om jag inte får det rätt =)
 Bygger i formplyfa. Förborrar och försänker alla hål
 Fått ihop lådan. Och dessa vilddjur verkar ju gilla den ;)

Borrat upp för ventilationen. Två 70mm hål var sida och terrariet är 120x60x60. Hoppas på att det är tillräckligt.

Satt dit galler för ventilationen, handtag på sidorna och hjul under. Det ska ju vara smidigt att flytta på lådan =)

Jag kapade upp en skåra i bakstycket bred nog för att få in värmemattan. Och på insidan ska jag bygga en "låda" i glas så att mattan inte är i konatakt  med bottensubstratet. Efter helgen får jag delarna från glasmästaren och då kommer fler bilder så ni får se hur jag tänkt.

741
681
Binks:
Vid första anblick har jag 2 funderingar.
Är ventilationen tillräcklig? Dvs hur stor är burken och hur mycket ventilation har du?
Kommer du fylla igen springan när mattan är installerad? Tänkte om om det blir fuktigt och det börjar ta sig ut och orsaka fuktskador utanför burken.

Annars ser det vettigt ut hittills.

4
6
Tobias82:
Binks skrev:
Vid första anblick har jag 2 funderingar.
Är ventilationen tillräcklig? Dvs hur stor är burken och hur mycket ventilation har du?
Kommer du fylla igen springan när mattan är installerad? Tänkte om om det blir fuktigt och det börjar ta sig ut och orsaka fuktskador utanför burken.

Annars ser det vettigt ut hittills.

Ja ventilationen är jag osäker på. Men det är ju lättare att klämma dit ett hål till än att sätta igen det tänkte jag. Det är två 75mm hål på varje gavel och måtten på lådan är 1200x600x600 (mm)BxDxH. Är det kanske lite i underkant? Det ska hållas en hög luftfuktighet i lådan. 
Nej springan kommer inte fyllas igen. Det kommer vara en tät glaslåda innanför den så ingen fukt ska ta sig ut där. 

70
29
tobiias:
lär räcka med ventilationen, jag har 13 x 3 cm vent öppning på mitt kar med samma mått och har man mer så är det svårt att hålla fukten =)

741
681
Binks:
Enligt min snabba uträkning så skulle det passa med 2st ~40x5cm ventilationshål.
Större är alltid bättre då man kan lätt täppa igen lite med någon tejpbit eller liknande.

2966
1648
Hoggaforfan:
På tok för lite ventilation, arean borde vara runt 21,600 mm2 på in respektive ut. Du har nu 8,834 mm2.
5 hål till på varje sida så blir det bra :-)

4
6
Tobias82:
Tack för tippsen! Jag får la klämma dit någon ställbar ventil var sida. Men fem hål till var sida? Det känns lite overkill, det ska ju inte bli en vindtunnel ;) 

2966
1648
Hoggaforfan:
Tobias82 skrev:
Tack för tippsen! Jag får la klämma dit någon ställbar ventil var sida. Men fem hål till var sida? Det känns lite overkill, det ska ju inte bli en vindtunnel ;) 

Det är en formel som Peter54 har räknat ihop genom testning med rök etc. Dels positionen (som du har perfekt) men också ytan. Jag har det här hemma på mitt terrarium och trots massor med vatten har jag ingen kondens på rutorna.
Det behövs mer än man tror. Hade det varit ökenterrarium så hade ytan dubblats. :-P
Jag har testat formeln på lite andra burkar på mitt hobbyställe och jag tycker att den har bevisats sig för min del.
Men du behöver inte såga upp alla 5 nu utan du kan ha det i bakhuvudet och såga upp ett i taget, det kanske visa sig att det klarar sig med tex 3 till då inget terrarium är lufttätt på alla andra ställen. Lite kommer ju in via dörren etc

4
6
Tobias82:
Jag ska absolut ha det i åtanke och öka ett hål i taget tills det blir bra! Tack för att ni tar er tid att komma med tips och råd =)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild