Tigerpytonterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

590
365
SweBoa:
hej på er reptil lovers ;) snart är det dags att åter gå till mitt största intresse,jätte ormar. Inom en snar framtid så kommer jag slänga i hopp ett TP  terrarium. Måtten kommer att hamna på ca 4000 1200 1200.
matrialet blir reglar  formplyfa.

med så stort terrarium så måste man ju få till värmen i det, vad har ni för förslag. 

Botten kommer jag gjuta en värmeslinga inspiration  av hoggas byggen :)

42
15
kOCKEN:
Värmepaneler!

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

Jag skulle kombinerat värmeslinga med värmepanel, alternativt värmepaneler :)

Det är burmesiska tigrar gissar jag då du säger jätteormar. Finns små och mindre tigrar också ;)

Glöm inte slänga upp bilder under byggets gång, alltid spännande och lärorikt att följa andras byggen!

590
365
SweBoa:
Jonas_ skrev:
Jag skulle kombinerat värmeslinga med värmepanel, alternativt värmepaneler :)

Det är burmesiska tigrar gissar jag då du säger jätteormar. Finns små och mindre tigrar också ;)

Glöm inte slänga upp bilder under byggets gång, alltid spännande och lärorikt att följa andras byggen!

Helt klart burmesiska tigrar :) men hur många paneler skulle ev räcka? Bilder kommer jag lägga upp 

590
365
SweBoa:
Har kollat på paneler från www.tropic-shop.de/heatpanels-ohne-thermostat-p-2734.html men vilka watt ska man ha 

42
15
kOCKEN:
Jag har en 110w från tropic shop där min dvärgnät ska bo o de terrat är 200x60x80, ligger på runt 30grader på varma sidan då,o då går den på fullt, 

42
15
kOCKEN:
Så rekommenderar o köpa 100w direkt o sen använda termostat om du tycker de blir för varmt,dock räcker nog inte 1 i de terrat;)

230
185
Humi:
SweBoa skrev:

Helt klart burmesiska tigrar :) men hur många paneler skulle ev räcka? Bilder kommer jag lägga upp 

Hur många paneler beror lite på vad du har tänkt för belysning, rummets värme, isolering etc. 
Skulle dock tippa på att du kan bli nöjd med en panel om du har slinga i större delen av skåpet :)

I mina skåp där jag har tigrar så kör behöver jag bara ha 2st lysrör på 28w i dom 2 övre. Det understa skåpet behöver en 150w lampa eller liknande. 

590
365
SweBoa:
Humi skrev:

Hur många paneler beror lite på vad du har tänkt för belysning, rummets värme, isolering etc. 
Skulle dock tippa på att du kan bli nöjd med en panel om du har slinga i större delen av skåpet :)

I mina skåp där jag har tigrar så kör behöver jag bara ha 2st lysrör på 28w i dom 2 övre. Det understa skåpet behöver en 150w lampa eller liknande. 

Hade tänkt mig vanliga lysrör, värmen i lokalen ligger på 23, med element på annars ligger tempen på 18 19 grader, skulle jag tro 

230
185
Humi:
SweBoa skrev:

Hade tänkt mig vanliga lysrör, värmen i lokalen ligger på 23, med element på annars ligger tempen på 18 19 grader, skulle jag tro 

Lysrör ger ganska gott med värme, kör du med 2st långa med 2 rör i vardera så bör du klara dig med en stor panel.
Ta den största och kör med en termostat :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild