Ogonfransgecko utan öga

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

46
72
vikingsthlm:
Hej gjorde ett terrariefynd härom dagen en liten ögonfrans kläckt i stort terrarium pigg och rask gaska stor  och välmående! Dock så har denna en genetisk defekt jag aldrig stött på tidigare!! Den saknar helt öga på ena sidan och har ett jättelitet på andra!!! Gissar på storlek att denna kan vara 1-2månader gammal har bara hittat 1st då detta terrarium är stort ett gammalt vivarium med massor av växter gömställen!! Någon mer som varit med om detta???

64
41
Hymenopus:
Verkar den kunna se någorlunda med det lilla ögat? Jag hade tidigare en groda med ett öga som var hälften så stort som det borde ha varit, och han var tvungen att vända och vinkla kroppen för att få in bra synskärpa med det, men han klarade sig bra ändå. Dock var hans andra öga normalt.

Kan du lägga upp någon bild på ödlan?

46
72
vikingsthlm:
Skall prova att få bild på detta senare!

141
35
GeckoLover99:
Låter som någon form av inavel tycker jag, så här "grova" defekter brukar annars inte uppstå i fångenskap då aveln brukar vara väldigt kontrollerad med starka linjer etc. Skulle detta kunna stämma, du som vet lite mer bakgrund?

46
72
vikingsthlm:
GeckoLover99 skrev:
Låter som någon form av inavel tycker jag, så här "grova" defekter brukar annars inte uppstå i fångenskap då aveln brukar vara väldigt kontrollerad med starka linjer etc. Skulle detta kunna stämma, du som vet lite mer bakgrund?
   finns inga band mellan föräldrar  

141
35
GeckoLover99:
Då har jag ingen aning.. Håll mig gärna uppdaterad på vad du kommer fram till, jobbar på att komma in på djurvårds linje och sen plugga vidare till veterinär assistent med fokus på herptiler, och lycka till :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild