Vad hade du valt för belysning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

378
479
Svedjemo:
Hej!
Jag hittade ett vitrinskåp från Ikea på Blocket som jag tänkte konvertera till terrarium, regnskogsbiotop med orkidéer och bromelior monterade på väggarna. Jag klurar nu på vad jag ska välja för belysning till projektet. Skåpet är ca 30x40x160 och är alltså högt och smalt.

Toppen av skåpet består av en träplatta som jag tänkte såga ut ett hål i och täcka med glas och nät (jag kan inte ta bort hela träplattan eftersom dörren sitter fast i den och det blir ett jäkla projekt att modifiera den lösningen).

Min första idé var att köra på fyra st UHOP-sticks från Dusk.se, det hade givit ca 5700 lumen men jag vet inte om det hade räckt. Andra alternativ skulle kunna vara Dusks Megalumen på 7800 lumen eller en UHOP-panel på 6000 lumen. Fördelen med UHOP-panelen är att den är helt vattentät och kan placeras inne i terrariumet och således kommer inget ljus att gå till spillo i ventilationsnätet (nackdelen är då såklart priset). Det sista alternativet jag funderade på var en HID-lampa, då får man ju UV-ljuset också och har fler alternativ när det kommer till invånare.

Vad säger ni?

Mvh / Johan

378
479
Svedjemo:
Ingen som har lite input?

2966
1648
Hoggaforfan:
LED-lister från Terrajova :-)

378
479
Svedjemo:
Hoggaforfan skrev:
LED-lister från Terrajova :-)

Ok, ska kolla in dem :) Tack för input :)

44
37
Strigel:
4st E27socklar med kallvita lågenergilampor? Då får du ju bygga något för att få ihop det praktiskt, men billigt blir det ju ^^
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild